Den sentrale ungdomskonferansen er i gang

Ungdom fra hele landet er er i disse dager samlet på Sundvolden hotell til den sentrale ungdomskonferansen.

Deltakerne består av 82 delegater fra alle Fellesforbundets regioner og inviterte gjester. Gjestene kommer fra andre norske fagforbund, men deltakere fra svenske IF Metall og Dansk Metall sørger for skandinavisk samling og forbrødring.

De unge deltakernes engasjement preget åpningsdagen og ikke minst spørsmålsrunden med forbundsleder Jørn Eggum. Arbeidsklær tilpasset kvinner, psykisk helse, læringelønn i lavtlønnsyrker var noen av spørsmålene Jørn måtte svare på.

De som fikk mest oppmerksomhet var en liten gruppe som løftet plakater med «nei til heving av pensjonsalderen» under Jørns tale. Selv om pensjonsalderen ligger langt frem, er dette et tema som engasjerer de unge i Fellesforbundet.

Ungdomskonferansen er en stor sosial hendelse for de unge organiserte, men det er også et forum hvor fremtidens politikk blir formet. De unge delegatene som fyller salen på Sundsvolden er Fellesforbundets fremtid.

Etter tre dager med meningsbrytning og faglige verksteder skal den sentrale ungdomskonferansen forfatte det såkalte «rådgivende dokument» til forbundsledelsen. Dette sørger for at de unges stemme blir hørt og husket når viktige beslutninger skal tas.