Fellesforbundet aksjonerer mot Wolt

Denne uken arrangerer Fellesforbundet i Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand en felles aksjon mot Wolt i et forsøk på organisere sjåførene og avlive myten om at man tjener mer som selvstendig.

Wolt er et finsk selskap i det som kalles plattformøkonomien. De operer i samme marked som Foodora og er en slags oppdragsformidlere mellom og sjåfører. Oppdragene fordeles ved at sjåførene selv velger et ledig oppdrag i en app på telefonen.

Nybrottsarbeid mot nye foretningsmodeller

Plattformøkonomien baserer seg på en løs tilknytning mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, hvor få eller ingen er fast ansatt. Sjåførene derfor mister mange av de rettighetene som arbeiderbevegelsen har kjempet frem.

Philip Rein og Paul Olai-Olssen, begge Foodora syklister og medlemmer av Fellesforbundet, er med på aksjonen.

Foodora viste vei

I 2019 gikk syklistene hos Wolt-konkurrenten Foodora til streik i en liknende kamp for bedre lønn og arbeidsvilkår. Dette ble belønnet med en tariffavtale gjennom Fellesforbundets avd. 004 Oslo transportarbeiderforening.

Nå skal samme kamp føres mot Wolt. Sjåførene sier at betingelsene har blitt stadig dårligere. De etterlyser enkle ting som en anstendig lønn, pause- og toalettfasiliteter og et samlet fremstøt mot kommunen for mulighet til korte parkeringsstopp på leveransestedene.

Fredrik Solvang Winger fra avd. 004 Oslo Transportarbeiderforening er en av initiativtakerne til aksjonen. redrik var også en nøkkelperson under den såkalte rosastreiken til Foodora i 2019.

Fredrik Solvang Winger fra avd. 004 Oslo Transportarbeiderforening er en av initiativtakerne til aksjonen. Fredrik var også en nøkkelperson under den såkalte rosastreiken mot Foodora i 2019.

Slavekontrakt uten rettigheter

På eget initiativ har sjåførene tidligere arrangert mindre aksjoner. Dette har vært i form av koordinert oppdragsnekt på avtalte tidspunkt. Disse aksjonene har ført til lovnader fra Wolts ledelse om bedringer av forholdene, men så langt har det vært tomme ord. Situasjonen har i stedet blitt verre.

Sjåførene i Trondhjem har sett at endrede algoritmer i appen som bestemmer hvor mye de får betalt per levering, har slått særlig negativt ut for dem. Wolt-sjåfør i Trondheim, Anastasios Mertzanis, forsøker å organisere sine kolleger og hadde sist søndag en aksjon med oppdragsnekt som rammet Wolt.

Trondhjemssjåførenes hovedutfordring er stadig reduserte priser for levering utenfor sentrum, samtidig som sjåførene selv må dekke utgifter til bompenger, drivstoff og forsikring.

– Vi jobber som slaver, sier Mertzanis til avisen Nidaros, som dekket aksjonen sist søndag.

– Vi har ingen arbeidskontrakt og ingen rettigheter. Wolt kan endre avtalen underveis. Dersom en kunde klager på en levering, kan Wolt trekke betalingen til sjåføren helt eller delvis.

Trude Tinnlund og Jørn Eggum fra henholdsvis LO og Fellesforbundet i gang med utdeling av løpesedler til Wolt-sjåførene.

Endringer i arbeidsmiljøloven gir håp

Fra nyttår ble det innførte en ny regel om at fast ansettelse skal legges til grunn med mindre oppdragsgiver gjør det overveiende sannsynlig at det foreligger et oppdragsforhold.

Dette lovtillegget er nytt og har ikke blitt prøvet i en rettsal, men det er sannsynlig at Wolt-sjåførene etter disse endringene er å anse som arbeidstakere og derfor bør ansettes.

Fellesforbundet aksjonerer hver dag denne uken i Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand fra kl 15–19 på de stedene Wolt-sjåførene pleier å samles. Tirsdag denne uken delte blant andre Jørn Eggum, forbundsleder i Fellesforbundet og Trude Tinnlund fra LOs styre, ut flygeblader til Wolt-sjåførene.