Mandag fikk tre av Fellesforbundets tillitsvalgte utdelt LO-nålen for å ha fullført LO-skolen.
– Gjennom LO-skolen opparbeider du deg en helt annen politisk forståelse. Du forstår samfunnet mye bedre, og blir mye bedre rustet for å gå inn i forhandlinger med arbeidsgiver.
Det sier Christian Berg, styremedlem i Bygningsarbeidernes fagforening og hovedtillitsvalgt i AF gruppen.
Mandag ble han, Torgrim Frøland fra region Sør-Vest og Simon Myhr Gulstad i avdeling 5 tildelt LOs skole-nål for å ha gjennomført LO-skolen.
LO-skolen er et kurs for tillitsvalgte, som ønsker og trenger mer kunnskap og opplæring utover den vanlige tillitsvalgtopplæringen.
Barbro Major deltok også på seremonien. Hun fikk LO-nålen i fjor, men hadde da ikke anledning til å delta.
I tillegg til viktig politisk opplæring, peker Berg også på at LO-skolen er med på å bygge allianser på tvers av de ulike LO-forbundene.
– Man forstår samspillet mye bedre, og det er viktig for å få gjennomslag for det som er viktig for oss i fagbevegelsen, sier Berg.
Det samme peker Torgrim Frøland, faglig sekretær i region Sør-Vest fram.
– Gjennom LO-skolen får du et nettverk. Du treffer tillitsvalgte fra andre fagforbund, og lærer at vi stort sett har de samme utfordringene. Man lærer å respektere hverandre, og ser både likheter og ulikheter. Vi har mye å lære av tillitsvalgte fra andre forbund, sier Frøland.
Simon Myhr Gulstad, organisasjonssekretær i avdeling 5 sier seg enig.
Alle de tre er soleklare på at de anbefaler LO-skolen til alle tillitsvalgte som har mulighet til å delta.
– Etter å ha gått grunnskolering som faglig tillitsvalgt vil jeg absolutt anbefale å gå videre med LO-skolen. Ja, nå som jeg er ferdig, tenker jeg faktisk at LO-skolen burde være obligatorisk! sier Berg.
– Jeg vil selvsagt anbefale alle som får muligheten til å gå LO-skolen, sier Frøland.
LO-skolen er tverrfaglig og gir deltakerne muligheter til å dele erfaringer, søke nye løsninger, bygge og styrke faglig samhold og utvikle LO som samfunnsaktør.
LO-skolen består av 5 moduler:
Modul Læring skal øke forståelsen for hvordan organisasjoner og mennesker kan utvikles gjennom læring i fagbevegelsen og arbeidslivet. Den pedagogiske grunnopplæringen skal gi deltakerne mulighet til å utforske filosofiske, sosiokulturelle og psykologiske tilnærminger til læringsprosesser. Modulen løfter også frem hvordan tillitsvalgte kan involvere seg i virksomheters kompetansestrategi.
Modul Organisasjon skal undersøke det spesielle ved LO som organisasjon; hvordan skjer endringer; hvordan er kulturen; hvordan er det å være aktør i denne organisasjonen. Organisasjoner er komplekse sosiale prosesser som er både stabile og i endring samtidig og LO er ikke noe unntak.
Modul Arbeidsliv skal gi grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk teori og bruk av bedriftsøkonomiske analysemetoder. Deltakerne får helhetlig kunnskap i arbeidsrett, slik at de skal kunne lage en oversiktlig framstilling av rettslige konflikter, identifisere krav/påstander og hvilket rettslig grunnlag de bygger på. De skal kunne finne relevante bestemmelser, og begrunne standpunkt i konkrete saker.
Modul Samfunn skal øke forståelsen for hvorfor det er viktig at fagbevegelsen fortsetter å påvirke samfunnsutviklingen i Norge. Derfor skal den bidra til å gi tillitsvalgte innsikt i arbeiderbevegelsens bidrag til samfunnsutviklingen spesielt og kunnskaper om det norske samfunnet generelt ut ifra et sosialt, økonomisk, politisk og kulturelt perspektiv. Samtidig skal kurset være en bidragsyter til å styrke fagbevegelsens bevissthet omkring arbeiderbevegelse og ideologi.
Modul Solidaritet skal øke forståelsen for hvordan fagbevegelsens solidaritet fungerer i en global sammenheng, og hvordan fagbevegelse og arbeidsliv påvirkes av endringer i verden. Modulen setter begrepet solidaritet inn et internasjonalt perspektiv. Kurset skal bidra til å gi tillitsvalgte innsikt i sammenhengen mellom lokal og global aktivitet, samtidig som deltakerne skal få utvidet forståelse av hvilke arenaer som den tillitsvalgte har å operere på.