Samarbeidsavtale med Norsk Folkehjelp

Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp styrker samarbeidet de neste fire årene.

Jørn Eggum og Raymond Johansen tar hverandre i hånda.
NY AVTALE: Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp har signert samarbeidsavtale for de neste fire årene. Foto: John Trygve Tollefsen

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Raymond Johansen, ble møtt med varm applaus i Fellesforbundets forbundsstyre tirsdag. Han kom med et tindrende klart budskap til forsamlingen.

– Vi trenger dere i fagbevegelsen og dere trenger oss. Sammen kan vi forandre verden, vi kan gjøre samfunnet og verden bedre og mer rettferdig for alle mennesker.

Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp har nå signert en samarbeidsavtale for de neste fire årene.

– Det arbeidet vi gjøre sammen er av stor betydning, slo Johansen fast.

Solidaritetsarbeid i Sør-Afrika

Avtalen innebærer at Fellesforbundet bidrar med 750 000 kroner i året til Norsk Folkehjelps program i Sør-Afrika. Dette arbeidet skal styrke det sivile samfunnet, blant annet fagbevegelsen i Sør-Afrika.

En av partnerne vi støtter er CSAAWU, en fagforening som organiserer landarbeiderne på vingårdene rundt Cape Town-området. De arbeider for å styrke rettighetene til de som plukker drunene som blir til flere vin er som selges i Norge.

Samarbeidet skal også øke det internasjonale engasjementet i Fellesforbundet. Det skal utnevnes ambassadører i Fellesforbundet fra hele landet, som skal spre kunnskap og engasjement om samarbeidet med Norsk Folkehjelp i Sør-Afrika.

– Det er et sterkt engasjement blant mange av våre medlemmer. For oss er det veldig viktig at det vi gjør sammen med folkehjelpen ikke er å bare sende penger, men å faktisk jobbe sammen for en bedre verden, sier Jørn Eggum.

Sterk støtte til Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. På Fellesforbundets landsmøte i oktober 2023, ble det vedtatt en historisk stor støtte til folkehjelpa.

Landsmøtet vedtok et bidrag på 1,5 millioner til Norsk Folkehjelps arbeid i Gaza, 500 000 til arbeidet i Ukraina og at Fellesforbundet skal adoptere en minehund.

240227-Fellesforbundet-2391.jpg

SIGNERING: Eggum og Johansen signerte avtalen foran hele forbundsstyret.

240227 Raymond Johansen Jørn Eggum.jpg
STERKT BUDSKAP: Raymond Johansen snakket blant annet om Norsk Folkehjelps livsviktige engasjement i Gaza.