Tvungen mekling har startet for byggfagene

Delegasjonen for byggfagene møtte mandag formiddag NHO byggenæringen til nye forhandlinger etter bruddet fredag – denne gangen i lokalene til riksmekleren. Fristen for at partene skal komme til enighet er satt til midnatt tirsdag.

Det var en opplagt og kampklar Christian Justnes som ønsket Siri Bergh fra NHO Byggenæringen velkommen til nye forhandlinger. Foto: Willy Bergsnov

Det er med store forventninger delegasjonen fra Fellesforbundet tar opp igjen tråden etter fredagens brudd i de frivillige meklingene. Nå er det tvungne forhandlinger sammen med riksmekleren som gjelder.

Høye forventninger

De gode resultatene i Industrioverenskomsten, det såkalte «frontfaget», legger klare føringer og forventninger for byggfagene. En solid reallønnsøkning og en etter- og videreutdanningsreform har siden forhandlingene startet vært, de viktigste kravene også for byggfagene.

Forhandlingsleder Christian Justnes sier det vil bli tøffe forhandlinger. Fellesforbundet meldte allerede sist fredag plassoppsigelse for 16.700 arbeidere. Faren for storstreik er derfor absolutt til stede dersom partene ikke kommer til enighet.

I tillegg til lønn og etterutdanning, er en avtale som regulerer arbeids- og reisetid et viktig tema for de kommende forhandingene.