Krav og håndtering av fagforeningslister
Bedrifter skal rapportere trekk av fagforeningskontingent hver måned etter A-melding er sendt inn. Fagforeningslister lastes opp via lenke til vår arbeidsgiverportal som sendes ut den 15. hver måned.
I henhold til trekkavtalen skal fagforeningslistene (trekklistene) inneholde:
- Trekkperiode (måned og år)
- Medlemmets fødselsnummer (11 siffer)
- Medlemmets navn (for- og etternavn)
- Trukket beløp (spesifisert på hvert enkelt medlem)
- Bedriftens navn og organisasjonsnummer
Format: Excel er foretrukket. PDF aksepteres hvis Excel ikke er mulig.
Viktig: Bruk samme mal og oppsett hver måned. Ikke endre rekkefølge eller kolonner.
Frist for innsending av fagforeningsliste er den 15. i påfølgende måned.
Andre opplysninger utover det som er nevnt ovenfor skal ikke være med på fagforeningslistene, da disse blir innlest elektronisk og eventuelle merknader vil ikke bli fanget opp under innlesing. Det anbefales at bedriften gir tilbakemeldinger og informasjon om medlemmer som:
- Slutter ved bedriften
- Blir permittert uten lønn
- Har ulønnet permisjon
- Mottar lønn/stønad fra NAV utover arbeidsgiverperioden
- Går ut av aktivt arbeid og over på varige ordninger som AFP, pensjon eller uførepensjon
Denne informasjon skal gis til forbundets lokale avdeling.