Transportselskaper i Norge tariffoppgjøret 2022
Det er enighet i forhandlingene på Transportselskaper i Norge.
Enighet på Transportselskaper i Norge med NHO/LT
Det er i to dager forhandlet på overenskomst for transportselskaper i Norge med NHO/LT og Godsavtalen med NLF. Partene klarte onsdag kveld å lande forhandlinger uten og havne hos meklingsmannen.
– Vi har fått gjennomslag for viktige endringer i tariffavtalen. Blant annet skal langtransportsjåfører avlønnes etter samme prinsipp som distribusjon og nærtransport. Dette gir en mer oversiktlig avlønning for bransjen som har hatt gjennomgående timelønn med aktiv og passivtid, sier forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød.
Endringen innføres fra 1. juli 2022. Inntil da er satsene for langtransport økt med 4 kroner på aktiv sats som da er 122,66 kroner og passiv sats vil da være 52,74 kroner.
– Langtransportsjåførene får nå glede av overenskomstens lønnstabell som gir økt lønn for denne gruppen ut fra antall år i bransjen, fortsetter Adamsrød.
– Videre fikk vi heving av minstelønnssatsen som økes med 4 kroner fra 1. april 2022. Det gis ytterlig økning på 7 kroner fra 1. juli 2022, avslutter Adamsrød.
Noen nøkkeltall:
37,5 timers uke |
Pr måned |
Pr time |
0-3 år |
Kr 30 888,50 |
189,50 |
6-3 år |
Kr 31 214,50 |
191,50 |
6 år + |
Kr 31 540,50 |
193,50 |
Minstelønnssatsene økes ytterligere med 7 kroner kroner fra 1 juli 2022, da er nye satser som følger:
37,5 timers uke |
Pr måned |
Pr time |
0-3 år |
Kr 32 029,50 |
196,50 |
6-3 år |
Kr 32 355,50 |
198,50 |
6 år + |
Kr 32 681,50 |
200,50 |
Fagbrevstillegget som ikke er økt siden 2012 ble økt til 11 kroner fra 1. april 2022.
Videre fikk Fellesforbundet inn tekst om blant annet:
- Arbeidstøy skal tilpasses kvinner der unisex-modellen ikke er tilfredsstillende
- Vernebriller med styrke
- Styrking av lokal drøfting på tjenestepensjon
- Overtidsdiettbestemmelsen blir økt