Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

- Nå er det bære eller briste

Det uttaler Joachim Espe, leder for Rørleggernes fagforening, til Klassekampen om utviklingen i byggebransjen de siste årene: - Det er umulig å opprettholde en norsk rørleggerlønn på 250 kroner timen, samtidig som en stor del av det samme arbeidsmarkedet får 160 kroner timen, og i tillegg kun betalt når de har oppdrag.

I Oslo er omkring 20 prosent av arbeiderne i bransjen organisert, og nedgangen har vært bratt de siste årene, påpeker fagforeningslederen. Nedgangen har to hovedårsaker:

- Økt arbeidsinnvandring fra Øst-Europa
- Økt bruk av bemanningsbyråer

Derfor har Rørleggernes fagforening (Fellesforbundets avdeling 605) nå startet en vervekampanje for å styrke bygningsarbeidernes arbeids- og lønnsvilkår. Sammen med AOF tilbyr fagforeningen også norsk- og teorikurs for utenlandske rørleggere, som leder fram til fagbrev. Tilbudet er gratis for medlemmer.

– Med fagbrev vil dere får mer makt. Dersom bedriften ikke gir nok lønn, kan dere true med å gå til et annet selskap. Nå kan du risikere å tape penger dersom du må bytte jobb, uttaler Espe i Klassekampens reportasje 7. september.

Sammen med Kjetil Larsen fra Tariffavdelingen i Fellesforbundet og Julia Maliszewksa fra Oslo Bygningsarbeiderforening (Fellesforbundets avdeling 603), besøker han (stort sett utenlandske) rørleggere og bygningsarbeidere på jobb i Storgata der Olav Thons nye kontor og forretningsbygg oppføres.

Espe benytter også anledningen til å lange ut mot myndighetene:

– Tiltakene fra myndigheten for å bedre forholdene i bransjen er vel og bra, men skal de ha et snev av troverdighet, må de gjøre noe med bemanningsselskapene. Dette systemet er rigget for løsarbeid, sier Espe.