Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Bra at Regjeringen endelig lyttet!

- Jeg er glad for at Regjeringen endelig lyttet til våre krav om å framskynde byggingen av tre kystvaktskip! Det sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum. På Dagsrevyen torsdag ble offentliggjort at Regjeringen i Statsbudsjettet har funnet muligheter for å framskynde byggingen av de tre skipene med to år.

Fellesforbundet har gjentatte ganger pekt på viktigheten av å framskynde byggingen av kystvaktskipene. I følge Dagsrevyen skal nå handlingsrommet på forsvarsbudsjettene i de to-tre nærmeste årene utnyttes til å framskynde prosjektet.

Se innslaget om nye kystvaktskip på Dagsrevyen 29.9 (innslag nr. 15).

- Hadde prosjektet kommet før, kunne vi ha hatt en betre sysselsettingsutvikling enn den vi har hatt de to siste åra. Men vi er likevel glade for at regjeringen endelig har bestemt seg for dette. Å fremskynde byggingen av kystvaktskipene som ett prosjekt for alle tre skipene vil gi bedre og rimeligere skip. Timingen er dessuten god fordi verftsnæringen trenger oppdrag nå etter at oljebremsen har ført til oppsigelser og permitteringer. Vi har en verftsnæring som har verdensledende kompetanse på bygging av avanserte fartøy for arktiske operasjoner, og regjeringen gjør en klok vurdering når de velger å bygge slikt strategisk viktig materiell i Norge. Oppdrag med bygging av kystvaktfartøy nå vil bidra til at vi kan beholde og utvikle den verdensledende kompetansen vi har i Norge for bygging av høyteknologiske skip, understreker forbundsleder Jørn Eggum.