Går ikke dukken på grunn av forhandlinger!

- NHOs steile holdning og uvilje mot at medlemmene på Riksavtalen skal få rett til lokale forhandlinger er helt uforståelig. Hva er det NHO er redde for? Det er jo ikke slik at bedrifter går dukken, fordi lønn også blir forhandlet lokalt. Tvert om. Den lokale forhandlingsretten styrker bedriftene, fordi arbeidstakerne og de tillitsvalgte får økt motivasjon for å øke produktiviteten, sa forbundsleder Jørn Eggum blant annet i sin 1. mai tale i Sandefjord.

- Våre medlemmer er i streik for en bedre lønn, og for en mer rettferdig lønn. I bunn og grunn er det også en streik for å styrke det organiserte arbeidslivet. Vi streiker for noe som burde være selvsagt - nemlig retten til å kunne forhandle lønn på den enkelte bedrift.
Det å ha en lokal forhandlingsrett, basert på klare og tydelige kriterier, slik det stort sett er ellers i privat sektor, det styrker partene på bedriften. Det blir en tydeligere sammenheng mellom lønn og produktivitet. Og resultatet av verdiskapingen på den enkelte bedrift blir mer rettferdig fordelt.

- Arbeidsgiverne sier at de sliter med lønnsomheten i bransjen. Men, gode venner, det er jo ikke akkurat det bildet som gjenspeiles i ledernes og eiernes lønninger. Flere av dem er blant landets rikeste.

- At det står så dårlig til med inntjeningen i denne næringen er bare tull. Vi står bak de streikende. Kravet om en anstendig lønn og en lønn å leve av er en kamp skal vinnes!

Les hele talen