Pensjonsutredningen ferdig

Fellesforbundet og Norsk Industri har nå avsluttet pensjonsutredningen som partene var enige om i hovedoppgjøret 2014. - Vi er godt fornøyd med at det nå er oppnådd enighet slik vi hadde ambisjoner om under lønnsoppgjøret i 2014. Det sier Fellesforbundets leder, Jørn Eggum og Norsk Industris administrerende direktør , Stein Lier-Hansen i en felles uttalelse.

De fortsetter:
- Vi har hatt utredningshjelp fra Deloitte og Gabler, og har kommet fram til løsninger som vi mener er robuste og gode, med individuelle tilpasningsmuligheter. Vi er enige om innskuddspensjonsordninger som forbedrer ivaretakelse av pensjonsforhold ved jobbskifte, samtidig som det er klargjort at ordningen ikke medfører økte pensjonskostnader for bedriftene. Vårt forslag er at arbeidstaker oppretter en personlig pensjonskonto der man gis rett til selv å velge leverandør.  Arbeidsgiveren betaler inn til arbeidstakers pensjonskonto basert på bedriftens besluttede innskuddsnivå. I tillegg foreslår vi at arbeidstaker gis tillatelse til å spare resterende differanse mellom tillatte makssatser og arbeidsgivers innskuddsnivå.

Det foreligger to utedninger og en felles uttalelse fra de to partene.  Rapportene ble sluttført i januar 2016 og er leverandørenes selvstendige analyser og vurderinger.

Klikk her for å lese felles uttalelse fra Fellesforbundet og Norsk Industri

Klikk her for å lese utredningen fra Gabler

Klikk her for å lese utredningen fra Deloitte