Vil lovfeste lønn innen hotell- og restaurant

Forbundssekretær Clas Delp vil fremme krav om å lovfeste minstestandarder innen hotell- og restaurant. Ansatte i bransjen tjente 160 800 under gjennomsnittslønnen i 2015, ifølge Klassekampen 18. mars.

Nordmenn i fulltidsjobb tjente kr 518 100 i gjennomsnitt i 2015. Ansatte på hotell, restaurant eller kafeer tjente 357 300 kroner. I tre av de fire siste tariffoppgjørene har avstanden til resten av arbeidsmarkedet økt, i følge Klassekampen.

Lovfesting av minstestandard

Fellesforbundets Clas Delp ønsker å løfte bransjen i årets tariffoppgjør; Han vil fremme krav om å lovfeste minstestandarder i bransjen gjennom allmenngjøring av tariffavtalen.

– Jeg tror det kan være en måte å regulere en bransje som er fullstendig uregulert i dag, sier Clas Delp til Klassekampen.