- Frustrert over lokal-LO

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, er frustrert over stadige omkamper i de lokale LO-organisasjonene. - Når man ikke når fram i eget forbund, kan de lokale LO-organisasjonene brukes som en alternativ vei å fremme forslag. Det er udemokratisk, sier Eggum til Klassekampen.

LO-kongressen starter mandag 8. mai, og endringer av LOs egen organisasjon står på dagsordenen. De lokale LO-organisasjonene har rundt 40 delegater til kongressen. - Jeg vil redusere antallet delegater som kan velges fra de lokale LO-organisasjonene. Det vil være en styrking av demokratiet i LO, som jo består av 26 medlemmer, sier Eggum videre til Klassekampen. (Det er 26 fagforbund i LO).

Eggum snakker også om Brexit og valget i Frankrike, som han peker på at kan spille inn på EØS-debatten på LO-kongressen. Han forteller også at han har tro på et komromiss om konsekvensutredning av Nordland VI. - Å gjøre bombastiske vedtak om at vi ikke skal investere i petroleumsrettet virksomhet etter 2020, det er å skyte seg selv i foten, sier Eggum.