Forbundet har laget etiske retningslinjer

Forbundsstyret i Fellesforbundet vedtok i mai etiske retningslinjer for tillitsvalgte og ansatte i alle forbundets organisasjonsledd. - Etikk er læren om hva som er rett eller galt. Etikk gir deg regler og viser hva som kan hjelpe deg å velge hva som er det rette å gjøre i ulike situasjoner. Som ansatt eller tillitsvalgt i Fellesforbundet vil du møte situasjoner hvor det er grunn til å tenke over de etiske sidene av en sak. De etiske retningslinjene kan gi tips om hvordan du skal oppføre deg i tjenestesammenheng eller behandle en sak hvor noen du kjenner er involvert, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Eggum ber oss tenke over at det tar måneder og år å bygge tillit, men det tar bare noen sekunder å miste den! Han minner også om Einar Gerhardsens ord i «Tillitsmannen»: En tillitsmann skal gå foran i arbeid og interesse og være et eksempel for andre!

- Det er viktig at retningslinjene oppfattes som det de er, nemlig et hjelpemiddel for oss som er tillitsvalgte eller ansatte i alle forbundets organisasjonsledd, understreker Jørn Eggum.