Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Betyr internasjonalt engasjement noe?

Ja, svarer forbundsleder Jørn Eggum i denne kommentarartikkelen i Magasinet for fagorganiserte. Han viser til flere seire de siste årene: inspeksjon av bygningsarbeideres vilkår i forbindelse med VM i Russland 2018, rettferdighet for vårt søsterforbund i Mexico og ikke minst: En juridisk bindende avtale om brann- og bygningssikkerhet ved tekstilfabrikker i Bangladesh!

Illustrasjonsfoto: iStockphoto
Kilde: Magasinet for fagorganiserte 15. september 2016

Allerede etter mindre enn ett år som forbundsleder kan jeg personlig svare ja på spørsmålet. Et av målene mine er at dere som forbundets medlemmer også skal føle dette og ønske å engasjere dere.

Internasjonalt arbeid er nok ikke det første vi tenker på når vi kommer på jobb. Det forstår jeg. Det kan være vanskelig å se viktigheten i en travel hverdag. Fra forbundets side kan vi også bli bedre til å få fram hva vi jobber med internasjonalt og hvilke resultater det gir. Dagens spalte er et bidrag til det.

For to år siden var jeg i Qatar for å se på forholdene til migrantarbeidere som bygger infrastruktur til fotball-VM som skal arrangeres der i 2022. Bygningsinternasjonalen arrangerte turen. Forholdene var helt forferdelige. Det var utnytting over en lav sko. Fifa, Qatars myndigheter, entreprenørene og andre nektet å ta ansvar. Fifa var verst, og de hadde god støtte hos det norske fotballforbundet.

Reisen, en rekke møter, brev, kampanjer og andre tiltak de siste par årene har gitt resultater. I forrige uke undertegnet Fifa en avtale med bygningsinternasjonalen om felles inspeksjoner, i første omgang i Russland før VM i 2018. Qatar skal føle presset om vi skal få til det samme der.

Trakassering av fagbevegelse

Min forgjenger, Arve Bakke, reiste til Mexico for noen år siden med en norsk næringslivsdelegasjon. Der besøkte han blant annet en fagforeningsleder i fengsel. I Mexico er den frie fagbevegelsen utsatt for daglig trakassering. Forbundslederen i vårt søsterforbund, Napoleon Gomez Urutia har i mange år levd i eksil i Canada. Han har hatt en rekke politisk motiverte rettsaker hengende over seg.

Etter massivt internasjonalt faglig press er alle disse sakene nå avvist i Høyesterett og forbundets penger frigitt fra statlig konfiskering. Napoleon er fortsatt i Canada, fordi myndighetene i Mexico ikke vil garantere for hans sikkerhet. Gjennom internasjonalt press skal han snart få lede forbundet sitt fra Mexico igjen.

Livreddende avtale

Den kanskje største suksesshistorien jeg har vært med på internasjonalt de siste årene er i Bangladesh. Utgangspunktet var fabrikkollapser og branner som har tatt tusenvis av liv. Hovedsakelig på grunn av dårlig brann- og bygningssikkerhet, men også på grunn av dårlig arbeidsmiljø og bortimot manglende organisasjonsfrihet. Disse menneskene produserer mange av de klærne vi har på oss til daglig.

For tre år siden kom IndustriALL (industriarbeiderføderasjonen) til enighet med 200 av verdens største klesprodusenter om en juridisk bindende avtale om nettopp brann- og bygningssikkerhet. Allerede nå er samtlige 1600 fabrikker inspisert og over 50 000 av 100 000 feil og mangler er rettet. Avtalen redder liv og sikrer organisasjonsretten.

Utstasjoneringsdirektiv

Også i Europa er det viktig at Fellesforbundet engasjerer seg. Vi har blant annet spilt en avgjørende rolle i prosessen som skal lede fram til et nytt utstasjoneringsdirektiv. Vi har klart å komme dypt inn i forhandlingsprosessen i EU og er med og setter dagsorden, blant annet i forhold til reise, kost og losji.

Jeg kunne ha nevnt mange flere eksempler. Internasjonalt arbeid virker. Jeg er stolt over det vi får til, og jeg håper at forbundets medlemmer også er stolte av den jobben vi gjør internasjonalt og at dere vil engasjere dere. En mulighet er å sette seg inn i det fantastiske samarbeidet vi har med Norsk Folkehjelp i Sør-Afrika. Les om det på våre hjemmesider og bli med og sikre rettigheter også utenfor våre grenser.