Fellesforbundet på stand for LHBT-rettigheter!

- Fellesforbundet vil vise at seksuell legning ikke skal ha betydning for hvilken jobb du får eller hvordan du behandles av kollegaer. Vi jobber for arbeidsvilkår, og hvordan man blir møtt på jobb er en viktig del av dette.

Det sier forbundssekretær og leder for Fellesforbundets likestillings- og likeverdsutvalg, Hege Espe (bildet). Fellesforbundet deltar under LOs arrangementer og faner under hele Oslo Pride, som går for seg fra 17. til 26. juni. I dag står Espe på LO-stand sammen med Svein Frode Pettersbakken (bildet) fra avdeling 10 i Oslo.

- Det er veldig viktig å støtte opp om dette arrangementet. Det er en del av Fellesforbundets engasjement for sine lhbt-medlemmer og en del av vårt samfunnsengasjement generelt, fortsetter Espe foran en rikt dekorert bod med regnbueparaplyer, buttons, fargesprakende t-skjorter, informasjonsbrosjyrer og ikke minst en imponerende oppsats av iøynefallende, røde LO-ballonger.

Deltar i Pride-parade

Espe skal også være vakt når LO deltar med sin lastebil i Pride-paraden lørdag 25. juni. I tillegg deltar et betydelig antall medlemmer og tillitsvalgte fra Fellesforbundets rekker, noen avdelinger er også representert. (I fjor vant LO pris for beste innslag i Pride-paraden – bare for å nevne det!)

- Håper du på å få rekruttert flere medlemmer også?

- Helt klart! Her er et stort potensiale med unge mennesker som kommer innom, som verken har hørt om LO eller fagbevegelsen, påpeker Espe.

- Fremdeles gjenstår utfordringer

Espe ble i fjor valgt til leder for Fellesforbundets likestillings- og likeverdsutvalg. Utvalget ble opprettet i 2007, som en videreføring av kvinnenettverket i tidligere Norsk Grafisk

- Utvalget har som formål å sette ekstra fokus innad i forbundet på utfordringer med likestilling og likeverd. Vi tror at vi har kommet langt, men fremdeles gjenstår utfordringer for eksempel for nye landsmenn, funksjonshemmede, og lhtb-personer. Noen blir utstøtt på arbeidsmarkedet. Dette er et tema vi aldri kommer i mål med. Tror vi det, har vi tapt, for det dukker alltid opp nye utfordringer og grupper, understreker Espe.

Likestillings- og likeverdsutvalget er også et initiativ for å vise at personer med en annen bakgrunn enn de mest "tradisjonelle", også kan bli tillitsvalgte:

- Se på hotellstreiken. Der deltok mange som tidligere ikke har vært med på å organisere en slik aksjon - og som enkelte kanskje trodde ikke ville klare det. Men det viste seg jo at de hadde stålkontroll. Her ser vi at det er et potensial i alle. Hvis vi ikke bidrar til å fremme dette, går vi glipp av mye!

Likestillingskonferanse og spørreundersøkelse

Likestillings- og likeverdsutvalget jobber for tiden med programmet til Fellesforbundets likestillingskonferanse som arrangeres fra 27. til 28. oktober i Lillestrøm. Temaet for konferansen er diskriminering, med problemstillinger som: Hva er diskriminering? Hvordan møte og takle diskriminering på arbeidsplassen? Og hva kan tillitsvalgte gjøre? Likestillingsombudet kommer blant annet til å holde et innlegg.

Utvalget tok også initiativ til en pågående spørreundersøkelse om seksuell diskriminering på arbeidsplassen, i regi av LO og Fafo. Undersøkelsen er sendt ut til Fellesforbundets medlemmer som jobber innen hotell og restaurant.

- Kontakt tillitsvalgt

- Hva anbefaler du å gjøre hvis noen føler seg diskriminert på arbeidsplassen?

- Ta kontakt med tillitsvalgt, som eventuelt kan ta saken videre til Likestillingsombudet. Vi har også tillitsvalgte i utvalget som tar med seg innspill fra arbeidsplasser. Det kan også nevnes at Fellesforbundet har utarbeidet en nyttig brosjyre om trakassering, og arrangerer kurs om diskriminering.

- Hva er dine mål fremover som leder for Likestillings- og likeverdsutvalget?

- Å sette fokus på det som finnes av problemområder og få en løsning på dem!