Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Fellesforbundet inn i Norsk Folkehjelps styre

Jorge Alex Dahl og Vegard Grøslie Wennesland fra Fellesforbundet ble valgt inn i styret til Norsk Folkehjelp.

Jorge Alex Dahl er leder for Fellesforbundet avdeling 747 Unionen Fagforening og skal lede det nyopprettede Samfunnspolitisk utvalg som skal løfte spørsmål knyttet til solidaritetsarbeidet til Norsk Folkehjelp både nasjonalt og internasjonalt.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på dette arbeidet. Det er helt nytt i Norsk Folkehjelp sammenheng. Vi skal forsøke å løfte solidaritetsengasjementet rundt om i landet, forteller Dahl.

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Fellesforbundet har et samarbeid med Norsk Folkehjelp om deres program i Sør-Afrika. Blant organisasjonene som er partnere i Sør-Afrika er fagforeningen til landarbeiderne på vingårdene, CSAAWU. De vant Svenssonprisen for faglige rettigheter i 2017 for arbeidet sitt med å sikre rettigheter til landarbeiderne.

Vegard Grøslie Wennesland er faglig-politisk rådgiver i Fellesforbundet og skal sitte som styremedlem.

– Norsk Folkehjelp er en viktig organisasjon både internasjonalt og nasjonalt. Her hjemme driver frivillige daglig arbeid med sanitet og integrering som hjelper mange når de trenger det som mest. Og internasjonalt er de blant de mest respekterte bistandsorganisasjonene som også fokuserer på retten til organisering, sier Grøslie Wennesland.

Begge oppfordrer alle til å bli medlem i Norsk Folkehjelp for å støtte arbeidet både i sine lokalsamfunn og internasjonalt. Bli medlem her.

Les mer om avtalen med Norsk Folkehjelp her.