Bevilger 100 000 kroner til Libanon

I etterkant av den katastrofale eksplosjonen i Beirut, gir Fellesforbundet en ekstra støtte til Norsk Folkehjelps arbeid i Libanon.

To soldater foran en bombet bygning i Beirut havn.
Libanons hovedstad Beirut ble rammet av en massiv eksplosjon i forrige uke. Fellesforbundet følger på i en LO-stafett for å støtte Norsk Folkehjelps arbeid i landet. Foto: Mostphotos/Rakesh Kumar

Forbundsstyret i Fellesforbundet vedtok i dag å bevilge 100 000 kroner til Norsk Folkehjelps arbeid i Libanon.

– Bildene fra Beirut er helt rystende og det kommer på toppen av en allerede dyp krise i landet. I fagbevegelsen sier vi ofte at solidariteten kjenner ingen landegrenser. Nå trenger libaneserne den solidariteten, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Stafett i LO

Før helgen gjorde LO-forbundet Industri Energi et hastevedtak og bevilget 50 000 kroner til Norsk Folkehelps arbeid i Libanon. Samtidig oppfordret de resten av LO-familien til å være med.

– Vi tar nå stafettpinnen og dobler beløpet. Nå håper vi resten av LO-familien hiver seg rundt og blir med på stafetten. Vi bevilger et betydelig løp, men håper jo noen andre slår oss, sier Jørn Eggum.

Norsk folkehjelps innsats

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og har vært i Libanon siden 1980-tallet. De driver både med utviklingsarbeid og rydding av miner og eksposiver.

– Jeg blir imponert når jeg ser så mange frivillige på gaten i Beirut for å bidra. Når myndighetene svikter, så stiller folket opp. Nå må vi stille opp for folket, sier Eggum.

Han er glad Norsk Folkehjelp er tungt tilstede på bakken.

– De har et bredt nettverk og god erfaring. De var raskt i gang og nå bidrar vi til å de kan holde på videre.

200525 Eggum og Westhrin
Henriette Westhrin og Jørn Eggum undertegnet tidligere i år en samarbeidsavtale mellom Norsk Folkehjelp og Fellesforbundet. Foto: John Trygve Tollefsen

Langvarig krise i Libanon

Tirsdag 4. august var det en kjempeeksplosjon på havnen i Beirut. Havnen og de tettbygde strøkene i nærheten ble totalødelagt. Eksplosjonen førte til store ødeleggelser i flere kilometers radius. Det er så langt meldt om over 100 drept, flere tusen skadde og mange hundretusener som er hjemløse.

Libanon var allerede før eksplosjonen i en dyp krise som hadde flere årsaker:

• En politisk krise med korrupsjon og en politisk elite som setter egeninteresse før befolkningen sin.
  • Økonomisk krise som har ført til at både prisen på brød har gått opp, den lokale valutaen har falt som en stein og staten er ikke i stand til å betale verken gjeld eller lønninger til offentlige ansatte.
  • En humanitær krise ved at 1 av 5 i landet er syriske flyktninger, noe som kommer på toppen av flere hundre tusen palestinske flyktninger. I tillegg er de hardt rammet av koronaviruset.

Med eksplosjonen er hovedstaden og landet rammet av enda en krise. Foruten de menneskelige og materielle ødeleggelsene, så er så mye som 80 prosent av landets kornlager ødelagt i eksplosjonen.

Flere sykehus i byen ble satt ut av drift akkurat når de trengtes som mest. Og landet mangler penger til gjenoppbygging og politisk ledelse til å ta dem ut av krisen.

Glad for støtten

Norsk Folkehjelp er glad for pengene og sier de kommer godt med.

– Vi har partnere som var i gang med hjelpearbeidet allerede dagen etter eksplosjonen, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp

Hun forteller at mange av Norsk Folkehjelps ansatte også har omorganisert seg og jobbet frivillig med rydding i Beirut. I tillegg har partnerorganisasjonene startet arbeidet med å hjelpe til med å dele ut livsviktig vann, mat og utstyr.

– Vi ser at behovene er store, og at behovet for hjelp kommer til å bli langvarig i denne krisen, sier hun.

Bidra til Norsk Folkehjelp

Også enkeltpersoner kan støtte Norsk Folkehjelps arbeid i Libanon. Send tekstmelding NFHJELP til 2160 eller vipps til #10145 "Libanon".

Støtt Norsk Folkehjelp

117254211_10157818084869125_9180536852083618368_o (1).jpg