Nytt brudd mellom Fellesforbundet og BNL

I dag har Fellesforbundet begjært brudd i forhandlingene om overenskomst for byggeindustrien.

Hege Espe og Siri Bergh foran forhandlingsdelegasjonene til Fellesforbundet og BNL
Forhandlingsleder for Fellesforbundet Hege Espe og BNLs Siri Bergh kom ikke i mål med forhandlingene på Overenskomst for byggeindustrien. Foto: Siri Stang/BNL

Enda en tariffforhandling går nå til mekling. Etter en full dags forhandling mellom Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) om Overenskomst for byggeindustrien, ble det begjært brudd tirsdag 11. august klokken 09:30.

Forhandlingsleder Hege Espe sier delegasjonen har fått presentert Fellesforbundets krav til motparten. Det samme har BNL gjort.

– Vi har diskutert kravene og fått forklart hverandres standpunkt. Vi har også blitt enige om noe redigeringsarbeid, som blant annet feil lovhenvisning.

Bundet av NHO-vedtak

I juni vedtok NHO, som også BNL er en del av, at deres utgangspunkt for forhandlingene var ingen tillegg, ingen endringer i tariffavtalene og ingen lokale lønnsoppgjør.

Dette gjør det krevende å få framgang i forhandlingene. Derfor blir det brudd, og Riksmekleren blir kontaktet.

– BNL er bundet av NHOs forhandlingsposisjon, og det gjorde det umulig å komme videre i forhandlingene. Vi må derfor ha hjelp fra mekler for å løse de flokene som er, sier Hege Espe.

Les mer: Fellesforbundets krav til forhandlingene