Både brudd og enighet i oppgjørene denne uken

Bilbransjen og VTA-bedriftene kom til enighet, mens Riksavtalen og godstransportavtalene endte i brudd.

Av fire overenskomster som er forhandlet denne uken, har to endt i brudd.

Vi oppsummerer en travel uke med tariffoppgjør.

Brudd for godstransporten309070_.jpg

Avtalene Transportselskaper i Norge og Godstransport NLF forhandles felles. Avtalene omfatter lastebilsjåfører og ansatte på verksted.

Det ble brudd i forhandlingene. Partene møtes igjen hos Riksmekleren når overenskomsten skal til mekling.

Brudd på Riksavtalen

5334223-three-beers.jpg

Riksavtalen omfatter arbeidstakere i hoteller, restauranter, serveringssteder, cateringselskaper og kantiner. Fellesforbundet ønsket å bruke forhandlingene til å skape trygge arbeidsplasser for morgendagen.

Etter tre dager med forhandling ble det brudd med arbeidsgiversiden onsdag 9. september. Dermed blir det mekling også på denne overenskomsten.

Enighet i VTA

vta-bergen.jpg

På overenskomsten for arbeidstakern i VTA-bedriftene (varig tilrettelagt arbeid), kom partene i mål.

Se resultat og stemmemateriell her

Bilbransjen kom til enighet

COLOURBOX4850264 bilmekaniker.jpg

I forhandlingene på Biloverenskomsten kom Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund til enighet.

Se resultat og stemmemateriell her

Neste uke

Neste uke starter forhandlingene på tannteknikeroverenskomsten og meklingen på bussbransjeavtalen.