Enighet på avisbudavtalen

Det er i ettermiddag enighet i meklingen mellom Fellesforbundet og Mediebedriftenes landsforening.

Etter to dager med mekling er Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød fornøyd med resultatet.

– For oss var det viktig å sikre kjøpekraften og gjøre arbeidshverdagen mindre krevende for våre dyktige avisbud. Det har vi klar med dagens enighet, sier forhandlingslederen for Fellesforbundet.

– Vi har landet på et generelt tillegg med kr 0,50 per time til alle med virkning fra 1. april 2020. Vi har også forhandlet frem et generelt tillegg på kr 2 per time fra 1. april 2021, dette vil komme i tillegg til det som avtales mellom LO og NHO dette året, fortsetter Adamsrød.

Minstelønnen løftes

– Vi i Fellesforbundet spesielt glade for å ha løftet minstelønnen. Den gjøres gjeldende for alle arbeidstakere og økes med kr 6,50,- per time fra 1. november 2020.  dessuten skal tillegg for nattarbeid økes til 20 %. I tillegg er vi enige om å løftet matpengesatsen, kompensasjon for nattarbeid og betalingen for søndagsbud, sier forhandlingslederen.

– Arbeidsgiverne kommer oss også i møte på våre krav om likebehandling når det gjelder utbetaling av sykepenger og det blir nedsatt et utvalg som skal se på arbeidstid.  Dette er positivt. Nå kunne vi alltid ha ønsket oss mer, men det var dette vi fikk til i denne omgang. En enstemmig forhandlingsdelegasjon støtter resultatet, avslutter Adamsrød.

Se våre krav her