Forhandler i bilbransjen

– Vi har rettferdige og forsvarlige krav, sier Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen.

Bilmekaniker fjerner hjul på bil.
Fellesforbundet forhandler nå tariffavtalen for de ansatte i bilbransjen. Foto: Mostphotos

Biloverenskomsten organiserer over 6 700 ansatte som arbeider med reparasjon, service, vedlikehold, lakkering, oppretting, lagerarbeid med mer, i alle deler av bilbransjen.

Forhandlingsleder Dag Einar Sivertsen sier Fellesforbundet vil konkretisere de økonomiske kravene gjennom forhandlingene.

– Vi vil fremme krav om både generelt lønnstillegg og økte satser, sier han.

Reelle lokale forhandlinger

Et viktig lønnskrav i bilbransjen er å forplikte arbeidsgiverne til at det gjennomføres reelle lokale forhandlinger. Det er i dag en mangelvare i bransjen, mener Sivertsen.

– I forhandlingsutvalget har vi med folk fra flere kanter av landet som jobber i disse bedriftene. Vi må sikre at våre tillitsvalgte får reelle lønnsforhandlinger lokalt, basert på den enkelte bedrifts økonomi, produktivitetsutvikling, framtidsutsikter og konkurranseevne.

Forskuttering av sykepenger

Et sentralt krav fra frontfaget, er forskuttering av sykepenger. Fortsatt er det virksomheter hvor ansatte på kontoret får sykepengene av arbeidsgiver, mens ansatte på verkstedet må søke pengene fra Nav.

– Vi krever likebehandling. Det innebærer at en bedrift som forskutterer sykepengene for noen, må forskuttere for alle. Det er et grunnleggende rettferdighetskrav, sier Dag-Einar Sivertsen.

Dag Einar Sivertsen.jpg
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er forhandlingsleder for Fellesforbundet på Biloverenskomsten. Foto: John Trygve Tollefsen

Mer likestilling

Den nye likestillingsloven som kom i fjor har lovfestet at bedriften aktivt skal samarbeide med tillitsvalgte for mer likestilling. Fellesforbundet krever at lovverket gjenspeiles og tydeliggjøres i tariffavtalen.

– Ser vi på hvem som jobber i bransjen, finner vi nesten bare menn. Jeg forventer at vi nå setter oss sammen og konkretiserer hva likestillingsloven betyr for bilbransjen, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Krav Biloverenskomsten