Klar til kamp for busslønna

Fellesforbundets leder Jørn Eggum sier arbeidsgiverne må holde løftene til bussjåførene. – Sjåførene må forberede seg på å kjempe for kravene som blir stilt, sier Eggum.

Jørn Eggum fotografert i Oslo 28. januar 2020.
– Streikevåpenet er der for å brukes når det behøves, sier forbundsleder Jørn Eggum Foto: John Trygve Tollefsen

Bussbransjeavtalen slo fast at lønnen i bussbransjen skulle opp på samme nivå som lønnen i industrien. Siden avtalen ble inngått i 2007, har arbeidsgiverne løpt fra løftene.

– Bussjåførene har tapt år for år, både sammenlignet med industrien og andre grupper i samfunnet. I år må vi se en vilje til å tette dette lønnsgapet, sier forbundsleder Jørn Eggum.

En attraktiv bransje

Eggum mener tariffoppgjøret må ende med en avtale som gjør det mer attraktivt å jobbe som bussjåfør.

– Dette er en avgjørende viktig bransje i Norge, og de som jobber der er samfunnskritisk personell. Kollektivtrafikken skal utvikles stort i årene framover, samtidig har bransjen problemer med å rekruttere nok arbeidstakere, sier Eggum og legger til:

– De flotte bussjåførene våre trenger mange nye kolleger i årene framover, og det må være så attraktivt at flinke og motiverte folk søker seg inn i bransjen.

Forberedt på konflikt

Eggum understreker at Fellesforbundet sammen med de andre fagforbundene har stilt rimelige og ansvarlige krav.

– Dersom arbeidsgiversiden ikke vil møte oss, skal de vite at vi er villig til å sette makt bak kravene, slår forbundslederen fast.

Dermed har han en klar oppfordring til bussjåførene: Det er bare å stålsette seg for tøffe tak. Meklingsfristen utløper lørdag 19. september ved midnatt.

– Sjåførene må forberede seg på å kjempe for kravene som blir stilt. Det innebærer også å være forberedt på at det kan bli konflikt. Streikevåpenet er der for å brukes når det behøves, sier Jørn Eggum.

Neste uke møtes partene hos Riksmekleren. Hold deg oppdatert på Fellesforbundet.no og lik vår side på Facebook for å få siste nytt.

Se kravene våre på Bussbransjeavtalen her