Fellesforbundet leder an

LO har vedtatt at Fellesforbundet skal forhandle først i vårens lønnsoppgjør. Jørn Eggum er klar til å slåss for bedre kjøpekraft til medlemmene.

Jørn Eggum fotografert i Oslo 28. januar 2020.
Fellesforbundet og Norsk industri skal forhandle rammene for årets lønnsoppgjør. Foto: John Trygve Tollefsen

På LOs representantskap ble det i dag, 18. februar, vedtatt forbundsvist oppgjør. Det innebærer at forhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri vil sette rammene for lønnsutviklingen i Norge.

- Å forhandle først i det vi kaller frontfaget gjør meg stolt. Her blir lønnsevnen til den konkurranseutsatte industrien førende for lønnsveksten ellers i samfunnet. Denne måten å gjøre det på er bærebjelke i den norske velferdsmodellen, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Forbundslederen er helt tydelig på at lønnsoppgjøret må gi økt kjøpekraft for Fellesforbundets medlemmer.

– Siden 2016 har en lav norsk lønnsvekst sammen med en svak krone bidratt til en kraftig bedring av konkurranseevnen vår. Pilene peker i vår retning og det går godt i norsk økonomi. Vi har derfor god selvtillit når vi går inn i vårens oppgjør, sier Eggum.

Eggum slår fast at vi derfor kan få et godt og anstendig lønnsoppgjør, uten at det går på bekostning av arbeidsplassene.

– Som alltid skal vi føre en ansvarlig lønnspolitikk, vi skal ikke forhandle folk ut av bedriftsporten.

Les Fellesforbundets krav til lønnsoppgjøret

LOs tariffpolitiske uttalelse