Lønnsoppgjøret er i gang

Fellesforbundet og Norsk Industri er nå i gang med tarifforhandlingene.

Mann (Jørn Eggum) snakker, lener seg på bordet. I stort møterom.
Årets lønnsforhandlinger har blitt preget av koronasituasjonen. Foto: John Trygve Tollefsen

Det var uvanlig stor avstand mellom partene, i alle fall fysisk, da årets tariffoppgjør ble startet på nytt, mandag 3. august.

Det er Fellesforbundet og Norsk Industri som starter oppgjøret med å forhandle om Industrioverenskomsten.

Oppgjøret som egentlig skulle vært gjennomført i mars, har vært utsatt på grunn av koronasituasjonen.

200803-frontfag-0056.jpg
Forhandlingsledelsen: Forbundssekretær Kine Asper Vistnes er ansvarlig for Industrioverenskomsten. Forbundsleder Jørn Eggum leder forhandlingene i frontfaget. Foto: John Trygve Tollefsen

– Vi har forhandlet i krevende situasjoner før, og vi skal klare det i år også. Jeg forventer at selve forhandlingene vil gå som normalt, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Les hele intervjuet med Jørn Eggum

Det ble ikke overlevert nye krav under oppstarten. Det er fortsatt kravene fra mars som gjelder.

200803-frontfag-0142.jpg
Avstand: På grunn av koronasituasjonen var det uvanlig stor fysisk avstand mellom partene i møterommet. Fellesforbundets delegasjon møtte Norsk Industri til nye tarifforhandlinger. Foto: John Trygve Tollefsen

Hold deg oppdatert på tarifforhandlingene med vår tariffmeldingstjeneste.

Krav industrioverenskomsten