Nytt brudd i lønnsoppgjøret: – Skuffet

Det er brudd i forhandlingene på Fellesoverenskomsten for byggfag. – Motparten viste ingen vilje til å forhandle, sier Per Skau.

Per Skau (Fellesforbundet) og Siri Bergh (BNL)
Forhandlingsledere Per Skau (Fellesforbundet) og Siri Bergh (BNL) under forhandlingsstart torsdag 6. august. Det er nå brudd i forhandlingene. Foto: Siri Stang / BNL

Forhandlingene mellom Fellesforbundet og Byggenæringens landsforening (BNL) har endt i brudd. Forhandlingsleder Per Skau mener det var eneste utvei.

– Jeg er skuffet over at det ikke var vilje til å diskutere noe konkret. Vi fikk nei over hele linja, sier han.

Skau mener det virket som om BNL manglet fullmakt til å gå inn i reelle forhandlinger.

– Vi har krav om å styrke arbeidet for et mer seriøst arbedsliv, styrking av lønnssystemet og tilrettelegging for å rekruttere flere jenter til byggfag. Dette er områder arbeidsgiver også burde være interessert, men vi fikk ikke til noe, sier Per Skau.

Det var Fellesforbundet som begjærte forhandlingene mellom partene for avsluttet klokken 09:30, fredag 7. august.

Dermed er det klart at Fellesforbundet og BNL må ha hjelp fra Riksmekleren for å komme videre i forhandlingene om denne overenskomsten.

Les om Fellesforbundets utgangspunkt for forhandlingene og se krav her