Hopp til hovedinnhold

Busstreiken trappes opp

Streiken trappes opp over hele landet på lørdag. – Arbeidsgiverne kan enkelt løse konflikten ved å stå ved løftene sine, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum. 

Busstreiken trappes nå opp til å gjelde sjåfører spredt over hele landet.

Streiken i bussbransjen trappes opp med over 4500 nye bussjåfører førstkommende lørdag. Da vil nesten 8500 bussjåfører over landet være i streik.

– Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav, sikkerheten er truet og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket. Derfor tar vi nå flere ut i streik, sier Jørn Eggum.

Les mer om hvorfor bussjåførene streiker

Arbeidsgiver bryter løftene

For 13 år siden ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at bussjåførene skal ha lønn på linje med lønna i industrien.

Det motsatte har skjedd. Lønnsforskjellen mellom bussjåførene og industrien øker. De siste tre årene har lønnsforskjellen økt med over 16 000 kroner. 

– Vi kan ikke godta at bussjåførene skal tape i oppgjør etter oppgjør. I dette oppgjøret må vi begynne arbeidet med å tette gapet mellom bussjåførene og industrien, sier Jørn Eggum. 

 

Falske utsagn fra NHO 

NHO Transport har jobbet hardt for å spre usannheter om kravene i lønnsforhandlingene. Fra arbeidsgiversiden blir det hevdet at bussjåførene har krevd en lønnsøkning på 20 kroner. 

–  Denne påstanden om grådige bussjåfører er helt på viddene. Realiteten er at bussjåførene tjener 20 kroner mindre i timen enn grupper vi er enige med arbeidsgiverne om at vi skal sammenligne oss med, sier Eggum.

 

Uansvarlig arbeidstid 

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen. Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv. 

– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.

 

Advarer Solberg-regjeringen

Eggum understreker at dette er en ordinær streik med rettferdige krav. Han tror streiken kan var lenge, om ikke arbeidsgiverne følger opp løftene sine til bussjåførene. Forbundslederen advarer mot at man lar seg lure av at noen trekker «koronakortet».  

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slår han fast. 


Om uttaket

Fellesforbundet, Fagforbundet, Norsk Jernbaneforbund og YTF forhandler sammen om bussbransjeavtalen, med NHO Transport arbeidsgiverforeningen Spekter som motpart.

Fellesforbundet tar ut 1722 organiserte arbeidstakere ved 96 virksomheter tilsluttet NHO Transport. Liste over dette 2. uttak ligger vedlagt nedenfor.

I tillegg er det meldt plassfratredelse for 184 organiserte arbeidstakere ved 16underavdelinger i VY Buss AS. Disse er meddelt direkte til berørte avdelinger.