Overhengende fare for busstreik

Denne uken starter tvungen mekling i bussbransjen. – Større fare for streik enn på lenge, sier Fellesforbundet. Se hvem som blir tatt ut.

Buss krysser trang bro i Mjøndalen.
Stor streikefare: Kommer ikke Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet og YTF til enighet med NHO og Spekter, må bussene parkeres. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har i dag levert plassfratredelse for sine bussjåfører som tas ut i tas ut i streik ved eventuell konflikt i forhandlingene i bussbransjen.

Se liste i bunnen av saken

Sammen med andre LO-forbund og YTF, har Fellesforbundet nå sendt plassfratredelse for alle organiserte sjåfører i Oslo og Viken. Første uttak er på i 3800 sjåfører. Av disse er omlag 1100 organisert i Fellesforbundet.

– Dette vil lamme de aller fleste bussavgangene på det sentrale østlandsområdet, og viser at vi mener alvor med en streik, sier Fellesforbundets forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Rask opptrapping

Partene møtes tvungen mekling førstkommende fredag på bussbransjeavatelen med NHO, bussbransjeavtalen med Spekter og funksjonæravtalen.

Meklingen har frist lørdag ved midnatt. Blir det ikke enighet, er det streik fra søndag 20.september.

Dag-Einar Sivertsen er klar på at 3800 i streik bare er en start. Opptrappingen vil komme raskt om ikke partene finner en løsning.

– Hvis vi kommer til det punkt at vi må utvide, vil vi trappe opp raskt. Vi har til sammen over 10000 sjåfører vi kan ta ut i streik. Det vil i så fall stoppe all busstrafikk i Norge, sier Dag-Einar Sivertsen.

Dag Einar Sivertsen.jpg
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen leder forhandlingene på vegne av Fellesforbundet.

– Stor fare for konflikt

Dag-Einar Sivertsen sier situasjonen er krevende.

– Da vi brøt forhandlingene, var det stor avstand mellom arbeidstakere og arbeidsgivere på viktige spørsmål. Jeg mener derfor faren for konflikt er høyere i dette oppgjøret enn den har vært på mange år, sier han og slår fast:

– Jeg vil si faren for konflikt er overhengende.

De fire arbeidstakerforbundene i bussbransjeavtalen er helt samkjørte om strategien. Siversen sier det er god kampvilje blant Fellesforbundets medlemmer.

–  Tilbakemeldingene vi får fra tillitsvalgtapparatet og medlemmene våre er at de er kampklare, og tar en streik om det blir nødvendig. Vi merker at våre folk er motivert for å stå på krava.

Mer penger på bordet

Forbundssekretæren mener arbeidsgiverne bare kan løse den fastlåste situasjonen ved å følge opp lovnaden om at bussjåførene skal ha en lønn mer på linje med industriarbeiderne.

– Det er over tretten år siden vi fikk bussbransjeavtalen. Her var det enighet om at lønna skulle opp. Samtidig ser vi av statistikken at lønningsposen er mindre verdt i dag enn for fem år siden. Det er helt uholdbart, sier Sivertsen.

Under finner du liste over streikeuttak i bedriftene organisert i NHO. Det er i tillegg meldt plassfratredelse med navneliste for 241 organiserte arbeidstakere i VY Buss AS i Oslo og Viken (med unntak av Gardermoen Shuttle og OSL).

Jørn Eggum: – Klar til kamp for busslønna

Liste med varsel om plassfratredelse

Fakta om forhandlingene i bussbransjen

Onsdag 2. september starter forhandlingene tariffoppgjøret for bussbransjen. Kravoverleveringen ble gjennomført via nettmøte allerede i dag, fredag 28. august.

Fellesforbundet organiserer omlag 4500 medlemmer i bussbransjen. Det er til sammen tre overenskomster som forhandles samordnet:

• Bussbransjeavtalen, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Yrkestrafikkforbundet og har NHO Transport som motpart
    • Bussbransjeavtalen i Vy (tidl. NSB), hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart
    • Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart.