Fellesferie 2022 er fastsatt

Også neste år blir fellesferien i juli. De nøyaktige datoene er nå avtalt!

Nå er tida inne for å drømme seg bort til neste års sommerferie.

Fellesferie er et godt innarbeidet begrep for det som egentlig heter bygningsferien. Bygningsferien avtales mellom Fellesforbundet og Byggenæringens landsforening (BNL).

Årets fellesferie er nå avtalt:

Fellesferien 2022 anbefales lagt til tiden fra og med mandag 11. juli, til og med fredag 29. juli (uke 28, 29 og 30).

Øvrige feriedager

Partene møttes 17. september for å drøfte plassering av bygningsferien for ferieåret 2022. De understreker at plasseringen er en anbefaling fra partene.

I tillegg til 15 feriedager i fellesferien, anbefaler partene følgende:

• For påsken anbefaler partene at 3 feriedager legges til mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken (uke 15)
  • Partene anbefaler at én feriedag legges til fredag 27. mai.
  • Partene anbefaler at 4 feriedager legges til 27., 28., 29. og 30. desember 2022.
  • Plassering av øvrige 2 feriedager avtales lokalt.

Tariffavtalen gir mer ferie

Visste du at ferieloven bare gir fire uker ferie? Det er fagforeningene som har forhandlet fram den femte ferieuken. Den får du dersom du er i bedrift med tariffavtale.

Les mer om ferie og feriepenger

Bli med på jobben med å sikre et organisert arbeidsliv. Meld deg inn i Fellesforbundet!