Brudd i byggfagene

Fellesforbundet har brutt forhandlingene med Byggenæringens Landsforening på Fellesoverenskomsten for byggfag.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med krav om mer seriøsitet i bransjen, bedre likestilling, høyere lønn, økt minstelønn og mer bruk av akkord.

Les våre krav på Fellesoverenskomsten for byggfag

Mandag måtte man konstatere at det ikke var mulig å komme videre i forhandlingene med Byggenæringens Landsforening (BNL).

– Vi stiller rettferdige og gode krav som vil bidra til å trekke hele bransjen i riktig retning. Derfor er det selvfølgelig skuffende å oppleve at vi ikke kommer videre med forhandlingene, sier forbundssekretær Per Skau.

Fellesforbundet har meldt brudd i forhandlingene. Dermed blir det mekling på denne tariffavtalen.

– Nå trenger vi Riksmeklerens hjelp til å komme videre. Slik kan vi få mer struktur på arbeidet og en tredjepart som gir oss mer framdrift, sier Skau.

Fellesoverenskomsten for byggfag er den største tariffavtalen for ansatte i byggenæringen, og omfatter over 18 000 av Fellesforbundets medlemmer.