Brudd i byggfagmeklingen

Fellesforbundet har brutt meklingen med Byggenæringens Landsforening. 16200 kan bli tatt ut i streik fra tirsdag.

Vernesko på bakken
Foto: Mostphotos

Fellesforbundet har i dag krevd brudd i meklingen med Byggenæringens Landsforening (BNL) på Fellesoverenskomsten for byggfagene.

Mekleren har innkalt partene til tvungen mekling. Fristen for meklingen går ut mandag 4. april ved midnatt.

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet innebærer at 16 200 arbeidstakere i byggebransjen kan bli tatt ut i streik fra tirsdag 5. april dersom partene ikke kommer til enighet.

Varselet om plassfratredelse omfatter over 960 bedrifter. Dette gjelder både bedrifter tilsluttet BNL og bedrifter Fellesforbundet har direkteavtale med på Fellesoverenskomsten for byggfag.

Lister med varsel om plassfratredelse

Les mer om Fellesforbundets krav i forhandlingene