Brudd i meklingen på Riksavtalen

Fellesforbundet har brutt meklingen med NHO Reiseliv og går nå til tvungen mekling på Riksavtalen.

Fellesforbundet har i dag krevd brudd i den frivillige meklingen med NHO Reiseliv på Riksavtalen.

Riksmekleren har dermed innkalt partene til tvungen mekling. Fristen for meklingen går ut lørdag 23. april ved midnatt.

Riksavtalen omfatter ca 7000 av Fellesforbundets medlemmer. Fellesforbundet gikk til forhandlingene med ønske om å heve lønnen i bransjen, slik at hotell- og restaurantnæringen skal bli mer levedyktig og attraktiv i konkurranse med andre næringer.

Les mer om Fellesforbundets krav for Riksavtalen her

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet innebærer at om lag 1250 arbeidstakere i hotell, restaurant og catering kan bli tatt ut i streik fra søndag 24. april dersom partene ikke kommer til enighet.

Varselet om plassfratredelse omfatter 83 bedrifter som er tilsuttet NHO og 7 bedrifter som har dikrekteavtale med Fellesforbundet.