Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Byggeindustrien forhandler

Nå har Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening startet forhandlingene om Overenskomsten for Byggeindustrien. Se våre krav her.

Fellesforbundets delegasjon er klare for å forhandle om byggeindustrien Foto: Sara Kvam

Nå er det oppstart for årets forhandlinger på Overenskomsten for Byggeindustrien.

Tirsdag 22. mars møttes Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening for å overlevere sine krav og starte forhandlingene.

Overenskomsten for Byggeindustrien er en tariffavtale mellom Fellesforbundet (LO) og Byggenæringens Landsforening (NHO), og omfatter arbeidstakere innenfor byggeindustrien og byggevareutsalg. Forhandlingsleder for Fellesforbundet er forbundssekretær Hege Skulstad Espe.

Se alle datoer for lønnsoppgjøret

Økte lønnssatser og likestilling

Når Fellesforbundet skal forhandle om byggeindustrien, er økte lønnssatser i overenskomsten og tiltak for en mer likestilt bransje blant hovedkravene. Dette trekker forbundssekretær Hege Skulstad Espe frem som svært viktige krav for at vi skal få en mer seriøs og forustigbar bransje.

– Med den prisveksten vi nå ser, i kombinasjon med bedrifter innen byggeindustrien som leverer særdeles gode resultater både på omsetning og resultat, så er det klart at det vil bli stort fokus på heving av de ulike betalingssatsene i overenskomsten, sier Espe.

Forbundssekretæren henviser også til viktigheten av at bransjen i større grad legger til rette for en mer likestilt byggeindustri.

– Vi ønsker å få en mer likestilt bransje som tar på alvor de ulikhetene som fremdeles finnes. Fordi bransjen ønsker å tiltrekke seg flere kvinner, mener vi det er på tide å få inn konkrete bestemmelser i overenskomsten som fungerer som verktøy i arbeidet med de ulikhetene som finnes. Det samme gjelder også for etniske minoriteter og andre grupper som oftere er utsatt for diskriminering og trakassering, fastslår Espe.

Fokus på HMS og kompetanseutvikling

Fellesforbundet har lenge jobbet for at byggeindustrien skal bli enda mer konkurransedyktig, med gode og trygge arbeidsplasser. Derfor går forbundet inn i forhandlingene med krav om bedre HMS-rutiner, og at det skal legges til rette for kompetansepåfyll på arbeidsplassene.

– Vi tror at byggeindustriens mange ulike bedrifter vil være gode og trygge arbeidsplasser, med gode utviklingsmuligheter som gir både den enkelte og bedriftene den kompetansen som trengs for å klare seg i konkurransen mot internasjonale leverandører. For å få dette til må vi både ha på plass et system for påfyll av kompetanse, og sikre at arbeidsmiljøet oppleves trygt og forutsigbart for alle ansatte, uten diskriminering eller trakassering av noe slag, sier forbundssekretær Hege Espe.