Nye allmenngjøringssatser fra 15. desember

Tariffnemnda har i dag vedtatt videreføring av allmenngjøringsforskriftene innenfor våre områder og satsene oppjusteres fra 15. desember. Dette gjelder seks av Fellesforbundets bransjer: Bygg, skips- og verftsindustrien, hotell- restaurant og catering, jordbruk og gartneri, godstransport på vei og persontransport med turbil.

Foto: Maya B. Vedeld

– Allmenngjøring er et viktig grep for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for medlemmer i bransjer som er spesielt utsatt for lønnsdumping, forklarer Terje Samuelsen, leder for tariffavdelingen i Fellesforbundet. – Fellesforbundet jobber kontinuerlig med å ivareta og forbedre de allmenngjorte vilkårene, som nå er videreført til å gjelde for de neste to årene, sier Samuelsen.

Saksdokumentene med vedtak ligger her (se nederst i vedtakene for den oppdaterte forskriften).

Se også Arbeidstilsynets nettside for oversikt over nye satser og bestemmelser.

Les mer om allmenngjøring på våre sider.