Historisk godt mellomoppgjør for bussjåfører

Mandag ble det avholdt forhandlinger mellom Fellesforbundet og NHO Transport/ Spekter i forbindelse med årets mellomoppgjør på Bussbransjeavtalen.

Historisk godt resultat for medlemmene på Bussbransjeavtalen

Partene ble enig om et samlet tillegg på 13 kroner timen med virkning fra 21. april 2023. I dette beløpet ligger det 8,50 kroner i tillegg til alle på avtalen, samt et ekstra kronetillegg for rutebussjåførene på 4,50 kroner som var avtalt i forbindelse med hovedoppgjøret i 2022

– Dette oppgjøret gir svært mange bussjåfører rundt 25 000 kroner i årlig lønnstillegg. Dette er et historisk godt mellomoppgjørsresultat for våre medlemmer på Bussbransjeavtalene med NHO og Spekter. Det er ingen tvil om at dette oppgjøret bringer denne avtalen i riktig retning, sier forhandlingsleder og forbundssekretær, Dag-Einar Sivertsen.

– Det er også viktig å påpeke at noen grupper på Bussbransjeavtalen har lokal forhandlingsrett, slik at det vil være mulig å hente ut noe mer for dem som ikke automatisk får de avtalte 4,50 kr. fra lønnsoppgjøret i 2022, utdyper Sivertsen.

Se resultatet i vedlagt protokoll.