Internasjonalt søkelys på trafikksikkerhet for bussjåfører

Nå må ord omsettes i handlinger. Vi har ingen flere liv å miste på grunn av manglende kollisjonssikkerhet for bussjøfårer, mener Fellesforbundet.

Jon-Ivar Nygård og Dag Einar Sivertsen stiller opp på bilde i en messehall i Brüssel.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og forbundssekretær Dag Einar Sivertsen møttes på Busworld-konferansen. – Vi trenger tryggere busser, slår de to fast. Foto: Roger Moum/Fellesforbundet

Hele Europa var samlet i Belgia for Busworld-konferansen hvor tema var sikkerhet i buss, med særlig fokus på bussjåføren.

Den europeiske transportarbeider foreningen (ETF) kom med lovnader om at trafikksikkerhet for bussjåførene vil bli løftet opp på europeisk nivå innenfor ETF og videre opp mot europeiske beslutningstakere i EU parlamentet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover at Norge vil gå foran når det gjelder trafikksikkerhet for bussjåfører.

- Vi trenger europeiske og internasjonale standarder for å oppnå målet med tryggere busser, og Norge vil gå i front å jobbe hardt for å løfte dette spørsmålet opp på nordisk og europeisk, uttalte Nygård.

- Dette er helt i tråd med hva en samlet fagbevegelse også ønsker, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Videre forteller Sivertsen at han er fornøyd med signalene som kom frem under den internasjonale konferansen.

- Nå må ord omsettes i handlinger! Vi har ingen flere liv å miste på grunn av manglende kollisjonssikkerhet, avslutter Sivertsen.