Glade for lakseskatt-løsning

Fellesforbundet er fornøyd med at Regjeringspartiene har kommet til enighet om grunnrenteskatten for oppdrett. Nå har havbruksnæringen fått en avklaring og kan se fremover.

Forbundssekretær Christian Justnes er fornøyd med at det nå er satt punktum for den nye lakseskatten. Foto: Sara Kvam

Torsdag ble det klart at et flertall på Stortinget nå har blitt enige om utformingen av den nye grunnrenteskatten på havbruk.

Nå får laksenæringen en grunnrenteskatt på 25 prosent, etter at Venstre og Pasientfokus har fått gjennomslag for å redusere skattesatsen fra 35 til 25 prosent.

Godt kompromiss

Fellesforbundet hadde flere innvendinger mot det opprinnelige forslaget, som vi mente i for liten grad tok hensyn til investeringer og arbeidsplasser langs kysten.

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Christian Justnes, opplever at Fellesforbundet har blitt hørt og mener at enigheten mellom Ap, Sp, Venstre og Pasientfokus er et godt kompromiss.

– Først og fremst er jeg veldig glad for at en lang og rotete politisk prosess nå er landet. Våre medlemmer i denne næringa trenger ro og forutsigbarhet, og det håper jeg denne avtalen vil gi, sier han.

Advarer mot spill

Justnes presiserer at Fellesforbundet nå forventer at næringen setter i gang de investeringene som tegner til å være lønnsomme, og legger bort politisk taktikkeri. På samme måte må de politiske partiene ta ansvar og ikke kjøre omkamper ved enhver anledning.

– Vi har hele veien jobbet for at også havbruk til havs må omfattes av grunnrenteskatten. Foreløpig er ikke dette på plass, men det ligger et anmodningsvedtak om at det skal utredes, og vi vil fortsette å kjempe for å få fart på det som kan bli ei ny stor næring, også for leverandørindustrien vår.

Roser tillitsvalgte

Fellesforbundet organiserer flere tusen ansatte i havbruksnæringen. Justnes roser måten forbundets medlemmer har bidratt til å belyse denne saken. Han lover også at Fellesforbundet vil følge nøye med på hvilke konsekvenser den nye grunnrenteskatten får.

– Til slutt vil jeg takke våre tillitsvalgte i Bransjerådet for konstruktiv og ryddig opptreden gjennom hele prosessen. De har stått i et hardt press fra både medlemmene og bedriftene, men har klart å være tydelige premissleverandører for forbundets holdning i denne saken, sier Justnes.