Vanskeligere arbeidsforhold for yrkessjåfører bidrar til trafikkfarlige situasjoner

Studie viser at lange dager og mindre hvile gjør det vanskeligere for sjåførene å holde seg våkne og konsentrerte i trafikken.

Oslo 01.09.20: Forbundssekretær Dag Einar Sivertsen
Studie viser at vanskelige arbeidsforhold for yrkessjåfører kan bidra til flere trafikkfarlige situasjoner. Foto: John Trygve Tollefsen

Sjåføryrket er i dag mer stressende og utfordrende enn det noen gang har vært. Mer trafikk på veiene, strammere tidsfrister og mindre hvile er virkeligheten for yrkessjåførene.

European Transport Workers`s Federation (ETF) gjennomførte i 2021 den første omfattende studien på 15 år om sjåførtretthet i passasjer- og godstransport i Europa. 2 861 yrkessjåfører innen gods- og passasjerveitransport fra Europa og Norge bidro i denne undersøkelsen.

Tretthet er normen for yrkessjåfører over hele Europa
Undersøkelsen viste at tretthet hos yrkessjåfører dessverre er normen på europeiske veier og direkte knyttet til deres arbeidsforhold. De mest sjokkerende funnene viste at 60 prosent av lastebilsjåførene og 66 prosent av bussjåførene sa at de måtte kjøre regelmessig mens de var trøtte og ukonsentrerte.

• 772 sjåfører opplyste at de nesten hadde krasjet og forårsaket en større trafikkulykke på grunn av tretthet som følge av lite hvile.
  • Omtrent 30 prosent av lastebilsjåførene og 25 prosent av bussjåførene rapporterte at de hadde sovnet ved rattet mens de kjørte.
  • 57 prosent av bussjåførene og 52 prosent av lastebilsjåførene rapporterte at de ønsket å stoppe og ta en pause når de følte seg slitne, men at de ikke kunne.

Forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen, sier at funnene i studien viser et skremmende bilde av yrkessjåførens hverdag bak rattet på europeiske veier.

– Jeg synes resultatet av studien egentlig gir svaret i seg selv. Fokuset på yrkessjåførenes hverdag og det presset de utsettes for, og som i neste omgang fører til trette og ukonsentrerte sjåfører er helt uakseptabelt, sier Sivertsen.

– Det viser også hvilken fare alle andre som ferdes på veien utsettes for av risiko. Her har nok bare tilfeldigheter og flaks bidratt til at vi ikke har opplevd flere trafikkfarlige situasjoner som setter liv og helse i fare, fortsetter Sivertsen.

Aksjonsdag mot førertretthet
Fagbevegelsen ønsker mer fokus om dette alvorlige problemet og derfor gjennomfører ETF i samarbeid med fagbevegelsen i Europa en aksjonsdag mot førertretthet, 21. juni.

Dagen er ikke tilfeldig valgt da 21. juni er den lengste dagen i året. Symbolikken med aksjonsdagen akkurat denne datoen er å synliggjøre at yrkessjåførene har lange dager hele året, og for yrkessjåførene er hver dag i året den lengste dagen.

– Aksjonsdagen vil forhåpentligvis være et bidrag til at flere åpner øynene og sørger for at yrkessjåførene får bedre arbeidsforhold som inkluderer nok hvile og trygget for alle som ferdes i trafikken, avslutter Sivertsen.

Fellesforbundet som organiserer flere tusen yrkessjåfører skal selvsagt også markere denne viktige dagen.

– Vi kommer til å oppfordre alle våre lokale Transportavdelinger til å markere denne dagen. Vi har sendt informasjon og materiell til lokalavdelingene slik at avdelingene kan forberede seg til aksjonsdagen 21. juni, avslutter Sivertsen.

Se hele undersøkelsen fra ETF her.