Varsler Tesla-boikott

Fellesforbundet støtter Tesla-streiken i Sverige, og har sendt boikottvarsel til bilprodusenten.

Jørn Eggum fotografert i Oslo 28. januar 2020.
Varsler boikott: Fellesforbundets leder Jørn Eggum støtter svenskenes krav om tariffavtale med Tesla. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har onsdag 6. desember sendt et boikottvarsel til bilprodusenten Tesla i Sverige, Tesla AB. Boikotten vil rettes mot transport av biler til det svenske markedet.

– I Norden er det bred enighet om betydningen av et godt organisert arbeidsliv. Det sikrer ansatte medbestemmelse og rimelige lønns- og arbeidsvilkår. Retten til å kreve tariffavtale er en selvsagt del av vårt arbeidsliv, og vi kan ikke akseptere at Tesla stiller seg på utsiden av dette, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Full støtte

Siden 27. oktober har medlemmer i Fellesforbundets søsterforbund IF Metall vært i streik ved Teslas verksteder i Sverige. Streiken og kravet om tariffavtale har bred støtte i Sverige, og en rekke forbund har varslet og iverksatt sympatiaksjoner.

– Våre fagforeningskamerater i IF Metall har Fellesforbundets fulle støtte i konflikten med Tesla. De tar kampen mot et fagforeningsfiendtlig selskap på vegne av hele arbeidslivet. Nå bør Tesla umiddelbart akseptere IF Metalls krav om tariffavtale. Dersom dette ikke er på plass innen 20. desember, vil vi gå videre med iverksetting av boikottaksjoner.

Boikottaksjoner

Fellesforbundet er det største forbundet i privat sektor i Norge og representerer ansatte i industri, bilverksteder, havner og transport.

Dersom avtaleforholdet i Tesla AB ikke er kommet i orden innen 20. desember 2023, vil Fellesforbundet oppfordre til boikottaksjoner uten ytterligere varsel. Formålet å støtte IF Metalls krav om tariffavtale ved Teslas verksteder i Sverige.

– Det er for tidlig å si hvilke konkrete tiltak vi vil iverksette for å støtte opp om streiken i Sverige. Dette er et klart signal til Tesla om at de ikke kan flytte transport av svenske Teslaer til Norge. Det vil i så fall bli møtt med aksjoner, og vi vil gjøre de tiltakene som er nødvendige for å få dette til å virke.