Brudd i meklingen på Riksavtalen

Det er brudd i den frivillige meklingen mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv. Det er sendt varsel om plassfratredelse for 1549 medlemmer i hotell- og restaurantnæringen.

Forbundssekretær Clas Delp
Forbundssekretær Clas Delp leder forhandlingsdelegasjonen som skal sikre Fellesforbundets medlemmer i hotell- og restaurantbransjen økt kjøpekraft. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har i dag brutt den frivillige meklingen med NHO Reiseliv på Riksavtalen. Partene har frem til nå vært i frivillig mekling etter at de brøt forhandlingene før påske.

Riksmekleren har nå innkalt partene til tvungen mekling med oppstart lørdag 13. april klokken 10:00. Fristen for tvungen mekling går ut søndag 14. april ved midnatt.

Riksavtalen er en overenskomst mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv, og omfatter nærmere 8000 av Fellesforbundets medlemmer. Avtalen gjelder for arbeidstakere innenfor overnattingsvirksomhet, serveringsvirksomhet, cateringsvirksomhet og lignende på land.

Kan bli streik i overnatting- og serveringsbransjen

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet innebærer at 1549 arbeidstakere i hotell- og restaurantbransjen kan bli tatt ut i streik fra mandag, dersom partene ikke kommer til enighet innen fristen.

Fellesforbundets forhandlingsleder Clas Delp er innstilt på at meklingsinnspurten kan bli tøff, men understreker at målet er å komme til enighet med NHO Reiseliv om et resultat medlemmene kan akseptere. Dersom dette imidlertid ikke går, er streik et faktum.

– Vi vet av erfaring av tvungen mekling er en krevende prosess, og har derfor forberedt medlemmene våre på en potensiell konflikt dersom det ikke blir mulig å komme til enighet med motparten. Men vår forhandlingsdelegasjon stiller ved godt mot, og vi har troen på at vi med Riksmeklerens hjelp vil lykkes med å oppnå en god løsning, sier Delp.

Han legger til:

– Kravene vi stiller er viktige og rettferdige, og helt nødvendig å få på plass dersom vi skal skape en mer seriøs og konkurransedyktig bransje for våre medlemmer. I dette oppgjøret skal vi skal sørge for at ansatte i hotell- og restaurantnæringen får en reell økning i lønningene!

Varselet om plassfratredelse omfatter 81 bedrifter. Dette gjelder både bedrifter tilsluttet NHO Reiseliv og bedrifter som har direkteavtale med Fellesforbundet.

Merknad

Rettelse torsdag 11. april: Det er tidligere sendt varsel om plassfratredelse som omfatter arbeidstakere tilknyttet Auditorium AS. På dette uttaket er Rockefeller, John Dee og Sentrum Scene nå fjernet fra listene.

Mer om lønnsoppgjøret

Fellesforbundets krav for Riksavtalen

Alle nyheter om årets lønnsoppgjør