Slår ned på falske selvstendige

Fra 1. januar blir det tydeligere hvem som skal regnes som arbeidstaker.

Oslo 01.09.20: Forbundssekretær Dag Einar Sivertsen
Klar tale: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er fornøyd med at lovverket styrkes for frilansere og selvstendig næringsdrivende som reelt sett er arbeidstakere. Foto: John Trygve Tollefsen

I enkelte bransjer, som budtjenester og hjemlevering, har det blitt vanlig å hyre inn folk som selvstendig næringsdrivende og frilansere, i stedet for å ansette dem.

Dette gir på sikt langt dårligere vilkår for den enkelte, og er misbruk av kategorien "selvstendig næringsdrivende".

Fellesforbundet har ønsket å komme denne bruken av falske selvstendige til livs. Fra 1. januar trer nytt lovverk i kraft.

– Nå vil det bli mye tydeligere hvem som egentlig er arbeidstakere, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Bedre rettigheter som ansatt

Som arbeidstaker er du omfattet av arbeidsmiljøloven, du har krav på pensjon og du kan være omfattet av allmenngjorte tariffavtaler.

– Med det nye lovverket skal en person regnes som arbeidstaker, med mindre det klargjøres med "overveiende sannsynlighet" at vedkommende er oppdragstaker. Dette vil vi følge opp, sier Sivertsen.

Han sier målet nå er å komme til livs den omfattende bruken av falske selvstendige.

– Arbeidsgivere skal ikke kunne organisere seg bort fra ansvar for lønn, arbeidsforhold og helse-, miljø og sikkerhet, slår han fast.

Les videre