Kollisjonssikkerhet i buss er et tema som altfor lenge har vært oversett, til tross for at sjåføren sitter i den mest utsatte posisjonen ved en frontkollisjon. Fellesforbundet har lenge jobbet for å styrke sikkerheten til bussjåfører.

På initiativ fra Fellesforbundet samlet den europeisk fagbevegelse seg i Roma i ETF – Europeisk transportføderasjon til et møte for diskutere kollisjonssikkerheten for buss-sjåfører. Målet var å dele erfaringer og kunnskap for å få på plass sterkere lovverk om kollisjonssikkerhet for bussjåførene både i EU og FN.
– Vi må få på plass et regelverk som slår fast de fysiske tilpasningen som må til for å beskytte sjåføren. På samme måte som biler, lastebiler og bussens passasjerdel stresstestes for kollisjon, må dette også gjøres for sjåførmiljøet i bussen. Jeg håper at dere i dag vil være med å løfte dette arbeidet slik at vi får internasjonal regulering, åpnet forbundssekretær Dag-Einar Siversten sin innledning med.
Etter flere stygge ulykker med hardt skadede og drepte bussjåfører, satte Fellesforbundet sammen med andre buss-aktører i Norge, kollisjonssikkerhet for sjåførene på dagsorden.
I Norge har forskningsmiljø, Statens vegvesen, havarikommisjonen, storting og regjeringen og alle fagforeningene som organiserer bussjåfører deltatt aktivt for å få på plass et regelverk som gir forsterkning for sjåførmiljøet i bussen. Et særnorsk regelverk kom på plass i 2022.
Stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen fortalte bakgrunnen for at Arbeiderpartiet hadde gått inn for en regelendring.
– Vi har en tett dialog med fagbevegelsen. Når den kommer til oss samlet og ber om å se på et tema som er viktig for dem, så gjør vi det.
Vi oppdaget da at både nasjonalt og internasjonalt er regelverket og arbeidet knyttet til kollisjonssikkerhet godt for sjåfører i bil, lastebil eller trailer. For buss er det sikkerhet regulert for passasjerene, mens for sjåføren er det utelatt. For oss var det utrolig viktig – nullvisjonen må gjelde for alle – også for bussjåfører.
– Nå fikk vi det på plass i Norge, men vi er et lite marked og trenger å få internasjonal regulering. Det er industrien forpliktet til å følge etter, sa stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen til forsamlingen.
Et viktig verktøy for å få på plass lovendringer, har vært TØIs forskningsarbeid. Ingeborg Storesund Hesjevoll, forsker i TØI, la fram de viktigste funnene de har gjort, både relatert til antall ulykker, type ulykker og manglende fysiske sikkerhetstiltakene der bussjåføren sitter. Hennes presentasjon ligger vedlagt og gir deg hovedfunnene. Innsikten som Ingeborg delte med forsamlingen gjorde inntrykk.
Tilsvarende utfordringer ble rapportert fra så å si alle de tilstedeværende representantene i deres land. Bussens konstruksjon, sjåførens plassering, overgang til materialer som tåler lite, utgifter knyttet til tilpasninger for publikum.
Konklusjonen fra møtet var tydelig – vi trenger et internasjonalt regelverk og en enstemmig forsamling vedtok et manifest for kollisjonssikkerhet for bussjåføren – med følgende call to action: