Hvordan får vi tariffavtale?

Jobber du i en bedrift uten tariffavtale? Her er oppskriften steg for steg for hvordan man oppretter en tariffavtale.

1. Snakk med kollegene dine

Det første du må gjøre er å snakke med kollegaene dine på jobben. Kanskje det er flere enn deg som ønsker mer ordna forhold og tariffavtale?

Bli medlem i Fellesforbundet

Hvem kan organiseres i Fellesforbundet?

2. Kontakt Fellesforbundet

Fellesforbundet har avdelinger over hele landet. De har lang erfaring med hvordan man bør gå fram for å få tariffavtale på bedrifter, og kan gi dere råd og bistand. Se oversikt over alle Fellesforbundets avdelinger, eller kontakt oss direkte for å finne din avdeling.

3. Velg en tillitsvalgt

Når dere har blitt flere medlemmer av Fellesforbundet på bedriften må dere velge en tillitsvalgt (eller flere). Tillitsvalgte som er kontaktperson mellom medlemmene og Fellesforbundets avdeling. Når en tariffavtale er på plass er de tillitsvalgte også dem ledelsen ved bedriften skal forholde seg til.

4. Jo flere jo bedre

Dere står sterkere i kravet om tariffavtale jo flere dere er. Fellesforbundet har som tommelfingerregel at minst halvparten av de som jobber i Fellesforbundets områder på bedriften må være medlem før et krav om tariffavtale sendes inn.

Det aller beste er om alle er medlem. Derfor er det viktig at du snakker om medlemskap med flest mulig. Kanskje dere er flere som kan dele på oppgaven?

Hva er en tariffavtale?

5. Hold oversikt

Nye medlemmer skal registreres fortløpende. Det er viktig å vite hvem som er medlem når et tariffkrav skal leveres inn. Det er Fellesforbundet som sender kravet til bedriften på vegne av medlemmene

6. Hvis arbeidsgiver ikke ønsker tariffavtale

For at Fellesforbundet skal inngå tariffavtale på vegne av dere som jobber der er det noen forutsetninger som må være tilstede. Et flertall av de som jobber på bedriften må være medlemmer av Fellesforbundet, og dere må være villige til å slåss for å få arbeidsgiver til å skrive under.

Noen ganger nekter arbeidsgiver å undertegne på tariffavtalen, og enkelte ganger går det så langt at vi må streike for å få avtalen på plass. Andre ganger ser arbeidsgiver også fordelen med å ha klare avtaler og skriver under med en gang.

Det kan være lurt å diskutere hvordan arbeidsgiver vil reagere på et tariffkrav, sånn at vi er forberedt!

Alle Fellesforbundets avdelinger har lang erfaring med å opprette tariffavtaler på nye steder. Ta derfor en god prat med den avdelingen du tilhører om hvordan det er lurt å gå fram.

7. Når tariffavtalen er på plass

Når tariffavtalen er på plass må dere informere arbeidsgiver om hvem som er valgt som tillitsvalgte. Nå utgjør dere som er medlem av Fellesforbundet klubben på bedriften. Hvor mange tillitsvalgte dere skal ha avgjøres av hvor stor klubben deres er. Fellesforbundet har kurs for både medlemmer og tillitsvalgte hvor man lærer lover, regler og hvordan man skal drive en klubb.

8. Bedriftsklubben starter jobben

Nå kan dere starte arbeidet med å få gode og rettferdige lønns- og arbeidsforhold på arbeidsplassen. Det første man bør gjøre er å finne ut om alt er riktig i forhold til tariffavtalen og andre lover og regler.

I begynnelsen lønner det seg å ta en ting av gangen, og kanskje ikke starte med de sakene dere tror det blir vanskeligst å få igjennom. Hvis dere kan finne en sak mange av medlemmene er opptatt av, og som dere tror det er mulig å få med ledelsen på, så ta tak i den først. Diskuter med hverandre, og bruk gjerne Fellesforbundets avdeling som rådgiver.

Gode råd for deg som er ny som tillitsvalgt