Fellesferie for 2021 er fastsatt

Fellesferien blir som så ofte før i juli. Nå er de nøyaktige datoene avtalt!

Campingbil ved sjøen under høye fjell i en norsk fjord
2020 ble tidenes norgesferie. I 2021 starter fellesferien 12. juli. Foto: Andrey Armyagov/Mostphotos

Fellesferien 2021 anbefales lagt til tiden fra og med mandag 12. juli, til og med fredag 30. juli (uke 28, 29 og 30).

Fellesferie er et godt innarbeidet begrep for det som egentlig heter bygningsferien. Bygningsferien avtales mellom Fellesforbundet og Byggenæringens landsforening (BNL).

Fellesferien 2022 er også fastsatt

Andre feriedager

Partene møttes 1. oktober for å drøfte plassering av bygningsferien for ferieåret 2021. De understreker at plasseringen er en anbefaling fra partene.

I tillegg til 15 feriedager i fellesferien, anbefaler partene følgende:

• For påsken anbefaler partene at tre feriedager legges til mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken (uke 13).
  • Partene anbefaler at én feriedag legges til fredag 14. mai 2021 (dagen etter Kristi himmelfart).
  • Plassering av øvrige seks feriedager avtales lokalt.

Tariffavtale gir mer ferie

Visste du at ferieloven bare gir fire uker ferie? Det er fagforeningene som har forhandlet fram den femte ferieuken. Den får du dersom du er i bedrift med tariffavtale.

Les mer om ferie og feriepenger

Fagbevegelsen kjempet fram retten til ferie. Bli med på jobben med å sikre et organisert arbeidsliv. Meld deg inn i Fellesforbundet!