Lønnsoppgjøret starter igjen

Fellesforbundet og Norsk Industri gjenopptar tarifforhandlingene mandag 3. august. Hold deg oppdatert med oss.

Lønnsforhandlingene startet tirsdag 10. mars, men ble satt på pause samme uke. Foto: John Trygve Tollefsen

Lønnsoppgjøret skulle opprinnelig gjennomføres i mars, men ble utsatt på grunn av koronasituasjonen.

Les sak: Lønnsoppgjøret utsettes

Årets lønnsoppgjør er et såkalt frontfagsoppgjør. Konkurranseutsatt industri forhandler rammene for oppgjøret. Forhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri leder dermed an en høst med tarifforhandlinger i norsk arbeidsliv.

Les mer om frontfag

Partene er klare

Fellesforbundets leder Jørn Eggum ser fram til å gjenoppta forhandlinger på Industrioverenskomsten.

– Når forhandlingene starter mandag, skal vi gjøre Fellesforbundets viktigste jobb, nemlig å kjempe for trygge, faste jobber og ei lønn og leve av, sier Jørn Eggum.

Stein Lier Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri, er klar for å sette seg ned med motparten.

–  Etter at vi la forhandlingene på is 13. mars har mye skjedd. Vi har et godt samarbeid med Fellesforbundet, men er forberedt på at det kan bli tøffe forhandlinger, sier Stein Lier Hansen.

Fellesforbundet holder deg oppdatert

Fellesforbundet vil holde deg oppdatert gjennom tarifforhandlingene på våre nettsdier. Dersom du ønsker oppdateringer via tekstmeldinger på mobilen kan du melde deg på vår meldingstjeneste.

Etter at frontfaget er ferdig, står en lang rekke overenskomster for tur. De fleste oppstartsdatoene er satt.

Se oversikt over forhandlingsstart

Mer informasjon om overenskomstene kommer på våre tariffsider. Bokmerk og  følg med på siden: fellesforbundet.no/tariff2020

Vi bruker også Facebook aktivt til å informere om lønnsoppgjøret. Klikk deg inn på vår Facebookside og trykk "liker" for å holde deg oppdatert: facebook.com/Fellesforbundet/