Over 11 000 kan bli tatt ut i streik

Fellesforbundet er klar til streik om ikke meklingen i lønnsoppgjøret fører fram. Se listene her.

I bussbransjen finner de igjen fram streikevestene dersom lønnsoppgjøret ikke kommer i havn. – Det er streikevilje for et solidarisk lønnsoppgjør, sier Jørn Eggum.

Før påske ble det brudd i forhandlingene mellom LO og NHO om årets lønnsoppgjør. LO og arbeidsgiverorganisasjonen NHO skal dermed møte hos Riksmekleren i slutten av denne uken. Meklingene har frist til midnatt lørdag 10. april.

Brudd i mellomoppgjøret

Dersom partene ikke blir enige i meklingen, vil forbundene i LO-familien gå til streik. Kravene i lønnsoppgjøret er å sikre kjøpekraften og få et ekstra tillegg til lavtlønnede.

Hva er et mellomoppgjør?

Fellesforbundets uttak

I dag varsler Fellesforbundet hvilke av forbundets medlemmer som tas ut i en eventuell streik. Totalt tas det ut 11 073 medlemmer fordelt på 335 bedrifter.

På bussbransjeavtalen mellom LO Stat og Spekter er samtlige av forbundets medlemmer i alle VY buss-bedrifter tatt ut.

Fire bransjer tas ut. Dette er medlemmer på avtalene:

• Industrioverenskomsten
  • Fellesoverenskomsten for byggfag
  • Bussbransjeavtalen
  • Overenskomst for asfaltarbeid.

Hvis partene ikke blir enige innen fristen, blir det streik fra arbeidstidens begynnelse, senest fra kl. 06.00 søndag 11. april.

Fullstendige lister med bedrifter og antall som er tatt ut finner du her.