Disse bedriftene fikk tariffavtale i januar

Joakim og kollegene klarte å organisere mer enn halvparten av de ansatte i bedriften. Nå har de fersk tariffavtale med Fellesforbundet.

De organiserte ved Vestfold Kobber og Blikkenslagerverksted fikk tariffavtale i januar. Her er blikkenslager Sven Rune Liverød og lærling Stian Thrana i gang med å lage en kobberpipe.

Hver eneste måned er det flere bedrifter som blir organisert takket være innsatsen til medlemmer og tillitsvalgte i Fellesforbundet. I januar fikk 11 nye bedrifter tariffavtale med Fellesforbundet.

Hva er en tariffavtale?

Hvordan får vi tariffavtale i bedriften?

Organiserte kollegene

En av bedriftene som har fersk tariffavtale med Fellesforbundet, er Vestfold Kobber & Blikkenslagerverksted AS i Sandefjord.

Joakim Næss er blikkenslager og tillitsvalgt i bedriften, og har sammen med kolleger vervet nye medlemmer med mål om å kreve tariffavtale. Allerede i løpet av sommeren lyktes de med å organisere over halvparten av de ansatte.

I høst tok Joakim og kollegene kontakt med Fellesforbundets avdeling 7 i Vestfold for å få hjelp til å forhandle frem avtalen. Nå har de fersk tariffavtale med Fellesforbundet - akkurat i tide før vårens tariffoppgjør.

Større innflytelse med tariffavtale

Klubben er svært fornøyde med å ha fått tariffavtale, og ser nå frem til å ta en enda større del i fremtidige forhandlinger og tariffrelaterte aktiviteter.

– Nå som tariffavtalen er på plass, gleder vi oss til å lære enda mer og til å bli mer aktive i tiden fremover. Dette vil føre til et enda bedre samhold i klubben, hvor flere er engasjerte.

For den nystartede klubben er tariffavtalen første skritt på veien. Nå gleder de seg til å få mer innflytelse over arbeidshverdagen.

– Det blir veldig spennende å være enda mer involverte, og få muligheten til å være med på å utforme krav og senere forhandle om betingelsene i avtalen, sier Joakim.

Godt samarbeid med bedriften

I tillegg til at de har lyktes med å få opp organisasjonsgraden og få tariffavtale i bedriften, har klubben opplevd å ha et godt samarbeid med ledelsen underveis. Dermed har de opplevd at veien mot å bli tariffbedrift har vært en fin og trygg prosess.

Joakim mener det gode og tette samarbeidet med ledelsen har vært essensielt for at prosessen med å få tariffavtale har vært så positiv og effektiv.

– For oss har det vært viktig å ha en god dialog med ledelsen, med åpenhet fra klubbens side om hva som skjer i prosessen og om våre ønsker om å organisere kolleger. Det er viktig å ikke være redd for å snakke med sjefene sine, og kommunisere åpent om prosessen man står i, sier Joakim.

– På denne måten har vi opplevd at bedriften har spilt på lag med oss, og at de har samarbeidet om å få avtalen på plass. Dette danner et godt grunnlag for videre kommunikasjon og forhandlinger i tiden fremover.

Sikrer bedre lønns- og arbeidsvilkår

Med tariffavtale har de ansatte rett på avtalefestet lønn, fem uker ferie, AFP-rettigheter og rett til overtidsbetalt. I tillegg sikres de ansatte innflytelse over sin egen arbeidshverdag.

En av fordelene med en tariffavtale er at man slipper å diskutere med arbeidsgiver hele tiden om hva vilkårene skal være - man ser bare etter hva som står i avtalen.

Nye bedrifter med tariffavtale

Bedrift Sted Tariffavtale
Hardingsmolt AS Tørvikbygd Havbruksoverenskomsten
4Service Facility AS 7150 BI Trondheim Trondheim Riksavtalen