Innspurt på byggeindustrien

Nå pågår innspurten mellom Fellesforbundet og BNL i meklingen for Byggeindustrien. Vi holder deg oppdatert på meklingen!

Mann som kutter treverk med sirkelsag.
Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) er nå i tvungen mekling hos Riksmekleren på Overenskomsten for Byggeindustrien. Partene har frist for å komme til enighet torsdag 7. april ved midnatt.

6 100 arbeidstakere i byggeindustrien kan bli tatt ut i streik fra fredag 8. april dersom partene ikke kommer til enighet.

Overenskomsten for Byggeindustrien er en tariffavtale mellom Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening, og omfatter arbeidstakere innenfor byggeindustrien og byggevareutsalg.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med krav om økte lønnssatser, mer seriøsitet i bransjen, bedre kompetanseutvikling og tiltak for en mer likestilt byggeindustri. Forhandlingsleder for Fellesforbundet er forbundssekretær Hege Skulstad Espe.

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.

Se lister over bedrifter som kan bli tatt ut i streik

Her finner du Fellesforbundets krav på Overenskomsten for byggeindustrien