Brudd i meklingen i byggeindustrien

Fellesforbundet har brutt meklingen med BNL. 6 100 medlemmer kan være i streik fra fredag.

Mann i stor hall kutter planke på sirkelsag.
Det spisser seg til i lønnsoppgjøret for byggeindustrien. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har i dag krevd brudd i meklingen med Byggenæringens Landsforening (BNL) på Overenskomst for byggeindustrien.

Mekleren har innkalt partene til tvungen mekling. Fristen for meklingen går ut torsdag 7. april ved midnatt.

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet innebærer at om lag 6 100 arbeidstakere i byggeindustrien kan bli tatt ut i streik fra fredag 8. april dersom partene ikke kommer til enighet.

Varselet om plassfratredelse omfatter opp mot 340 bedrifter. Dette gjelder både bedrifter tilsluttet BNL og bedrifter Fellesforbundet har direkteavtale med på Overenskomst for byggeindustrien.

Les mer om Fellesforbundets krav for byggeindustrien

Dette er den andre av to tvunge meklinger mellom Fellesforbundet og BNL. Torsdag ble det meldt plassfratredelse på Fellesoverenskomsten for byggfag, hvor det kan være streik allerede fra tirsdag.

Lister med varsel om plassfratredelse