Innspurt på Byggfagene

Nå pågår innspurten på meklingen på Fellesoverenskomsten for byggfag, og partene mekler videre på overtid. Vi holder deg oppdatert på meklingen.

Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) er nå i tvungen mekling hos Riksmekleren. Partene hadde frist for å komme til enighet på Fellesoverenskomsten for byggfag ved midnatt mandag 4. april.

Partene besluttet natt til tirsdag å fortsette meklingen på overtid. Meklingen pågår fortsatt tirsdag morgen. Ansatte skal dermed møte på jobb som normalt.

Fellesoverenskomsten for byggfag er den største tariffavtalen for ansatte i byggenæringen, og omfatter over 18 000 av Fellesforbundets medlemmer. 16 200 arbeidstakere i byggebransjen kan bli tatt ut i streik dersom partene ikke kommer til enighet.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med krav om økt seriøsitet, mer bruk av akkordlønn, mer likestilling og tiltak som styrker rekrutteringen til byggnæringen. Forhandlingsleder for Fellesforbundet er forbundssekretær Per Skau.

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.

Se liste over bedrifter som kan bli tatt ut i streik

Her finner du Fellesforbundets krav på Fellesoverenskomsten for byggfag

Fellesoverenskomsten for byggfag til mekling hos Riksmekleren